Universiteit Maastricht helpt landbouw met software

Twee recent gestarte Europese projecten helpen landbouwers aan nieuwe softwaretechnieken en maken het vinden van op hun praktijkgerichte kennis eenvoudiger. De Universiteit Maastricht is kartrekker van OpenAgri, dat software ontwikkelt en heeft een dikke vinger in de pap bij EU Farmbook, een online database voor nuttige op de landbouw gerichte informatie.

OpenAgri

OpenAgri logo

Christopher Brewster, bijzonder hoogleraar toepassing nieuwe technologieën aan de Faculty of Science and Engineering is bij beide projecten betrokken. Hij vertelt over OpenAgri, het project onder zijn leiding. “We bouwen softwarecomponenten en services voor bedrijven en coöperaties in de landbouwsector. Het gaat om gratis toegankelijke open source software die bijvoorbeeld helpt bij het lokaal voorspellen van het weer, de kans op plaagdieren of ziektes. Daarbij kijken we waar we de software het best kunnen inzetten, centraal in de cloud of aan het uiteinde van het internet, in computers op de boerderij of in een tractor.”

OpenAgri begint met 5 pilotprojecten rond het telen van onder meer suikerbieten, druiven, sla, komkommers en tomaten. Negen andere pilots zullen nog volgen. Naast Brewster is namens de Universiteit Maastricht ook Harro van Lente van de Faculty of Arts & Social Sciences betrokken. “We onderzoeken hoe de data-oplossingen van OpenAgri aansluiten bij de perspectieven van boeren en andere betrokkenen; en omgekeerd, wat deze perspectieven en belangen betekenen voor het verdere ontwerp van de oplossingen”, zegt van Lente.

EU Farmbook

EU-FarmBook logo

Het tweede project, EU Farmbook komt voort uit de vrees van de Europese Commissie dat de in Europa verzamelde kennis op het gebied van land- en bosbouw verloren gaat of niet beschikbaar komt voor de doelgroep, boeren en hun adviseurs. “We bouwen aan een database die informatie uit onderzoeksprojecten verzamelt. Het gaat daarbij om praktisch toepasbare informatie die bestaat uit bijvoorbeeld rapporten, presentaties of video’s. In Maastricht bouwen we, samen met de landbouwuniversiteit in Athene, aan de software voor deze database.”

OpenAgri ging in januari van start, EU Farmbook volgde in februari met het openstellen van het eerste deel van de database zodat Europese onderzoekers hun praktijkgerichte data kunnen insturen.

Lees de volledige persberichten