Instellingstoets Kwaliteitszorg, Certificate for Quality in Internationalisation, Kwaliteitsafspraken

UM opnieuw positief beoordeeld

Op woensdag 13 maart 2019 ontving het College van Bestuur van de Universiteit Maastricht, een positief oordeel in het kader van de Instellingstoets Kwaliteitszorg (ITK) uit handen van NVAO-voorzitter dr. Anne Flierman. De Universiteit Maastricht heeft hiermee de tweede ronde van deze kwaliteitsbeoordeling doorlopen en direct succesvol afgerond. Daarnaast heeft de universiteit haar plan voor de Kwaliteitsafspraken laten beoordelen door de Nederlands-Vlaamse Accreditatieorganisatie. Tijdens deze audit doorliep de UM ook het accreditatieproces voor het Certificate for Quality in Internationalisation (CeQuInt). Dit certificaat is ook toegekend aan de UM.

ITK report NVAO

Student centraal

Uit de beoordeling blijkt dat de onderwijskundige visie van de UM als zeer positief wordt gezien. Prof. dr. Rianne Letschert, rector magnificus Universiteit Maastricht: “Het ITK-rapport bevestigt dat de student centraal staat bij de UM. Zowel binnen het onderwijs en onderzoek, als in onze internationale oriëntatie. De intensieve dialoog en interactie met en tussen de studenten zijn goed voor de onderlinge betrokkenheid, begrip en feedback. Dit is geworteld in een herkenbare kwaliteitscultuur en komt ten goede aan de kwaliteit van ons onderwijs en onderzoek.” Dr. Nick Bos, vicevoorzitter College van Bestuur, vult aan: “Het positieve advies en de certificaten geven aan dat wij onze kwaliteitszorg stevig op orde hebben. Het is het werk van velen, begeleid door onder meer Onderwijsplatform, Hoofden Bureau Onderwijs, Universiteitsraad, etc.”

Toonaangevend internationaal beleid

Het internationale auditpanel was onder de indruk van het uitgebreid internationaal beleid van de UM. Volgens het panel manifesteert de UM zich als toonaangevend op dit gebied. Prof. dr. Martin Paul, voorzitter College van Bestuur: “Wij vinden het belangrijk dat onze studenten zich oriënteren in de wereld en zich optimaal kunnen voorbereiden op een internationale toekomst. Ik ben er trots op dat ons beleid wordt beschouwd als best practice op dit gebied”.

Kwaliteitsafspraken

Het panel heeft tevens een advies aan de NVAO verstrekt ten aanzien van het Kwaliteitsafspraken-plan van de Universiteit Maastricht. In dit plan is de besteding van de studievoorschotmiddelen uitgewerkt. Anne Flierman heeft het NVAO-advies op 6 maart jl. overhandigd aan minister Van Engelshoven. Het is het eerste adviesrapport in dit kader dat aan de minister is aangeboden. In totaal worden dit jaar de plannen van 54 instellingen beoordeeld. Na ontvangst van alle adviesrapportages besluit de minister tot het toekennen van de studievoorschotmiddelen.