Times Higher Education 200 under 50 Ranking

UM 6e beste jonge universiteit wereldwijd

De Universiteit Maastricht is de zesde beste jonge universiteit ter wereld. Dat blijkt uit de Times Higher Education 200 under 50 ranking. Vorig jaar stond de UM nog op de vierde plek, maar is in deze nieuwe editie ingehaald door twee Koreaanse universiteiten. De UM is nog steeds de tweede Europese universiteit in de lijst, na École Polytechnique Fédérale de Lausanne, die opnieuw de eerste positie inneemt.

De UM scoort voornamelijk hoog op de indicatoren internationale uitstraling (o.a. het percentage buitenlandse studenten en staf), opdrachten uit het bedrijfsleven en citaties. De top 5 wordt, met uitzondering van het Zwitserse École Polytechnique Fédérale de Lausanne, net als voorgaande jaren gedomineerd door Aziatische universiteiten.

Over de THE 200 under 50

Deze ranking voor jonge universiteiten is net als de THE World University Ranking (waar de UM op de 94e plaats staat) gebaseerd op 13 strenge en uitgebreide prestatie-indicatoren voor onderwijs, onderzoek, kennistransfer en internationalisering. De methodologie voor de 200 under 50 (vorig jaar nog 150 onder 50) is een afgeleide versie van de methodologie van de THE World University Rankings, waarbij de reputatie iets minder zwaar meeweegt.

De volledige ranking is te bekijken op de THE-website

Young Universities Summit

De ranking werd bekend gemaakt tijdens de Young Universities Summit in Brisbane, Australië op 5 april. Martin Paul, de president van de Universiteit Maastricht, gaf tijdens deze bijeenkomst een presentatie waarin hij aangaf dat "Jonge universiteiten volwassen genoeg moeten zijn om een eigen reputatie op te bouwen... Gebaseerd op het heden, niet op het verleden!"

Martin Paul at the Young Universities Summit
Martin Paul tijdens de Young Universities Summit

• Na jaren van turbulentie, heeft het leven van alumna Lea Vink een vlucht genomen in Wenen. Ze kan er nieuwe stappen zetten in haar loopbaan op het kruispunt van luchtvaart en organisatiepsychologie. Ook op persoonlijk gebied lacht het geluk haar toe sinds haar transitie van man naar vrouw.

• Zelfstandig besluiten nemen bij vergelijkbare situaties doen computers al volop. Maar kunnen zij ook kennis toepassen op nieuwe feiten? Mark Winands, de kersverse hoogleraar Machine Reasoning bij het Department of Advanced Computing Sciences (DACS), ontwikkelt rationeel handelende computerprogramma...

• Zou het milieu erbij gebaat zijn als we plastic vervangen door papier of glas? Nee, is het verrassende antwoord van Kim Ragaert, hoogleraar Circular Plastics. Zij pleit voor een alternatieve aanpak, gericht op meer bewustwording en kennis op het gebied van recycling.