Uiteindelijk gaat het om compassie

Aan de brief van het kabinet over euthanasie bij een voltooid leven, een "neo-liberaal" bedenksel, ontbreekt elke morele basis. Het draait alleen maar om volledige autonomie van de aanvrager. Maar er bestaat niet zoiets als een volkomen zelfbeschikking, vinden David Townend, bijzonder hoogleraar Law and Legal Philosophy in Health, Medicine and Life Sciences en Maarten Verkerk, bijzonder hoogleraar Christelijke Wijsbegeerte. "Wat voor samenleving zijn we als we hopeloze ouderen alleen deze uitweg bieden."

Euthanasie en hulp bij zelfdoding, het is een polariserend onderwerp, maar juist ongeschikt voor een fel en gelijkhebberig debat, geven beide filosofen vooraf aan. Ze prefereren een dialoog, kalm, serieus en inhoudelijk graag. Het valt hen op dat dit jammer genoeg te weinig gebeurt.

Aanleiding voor het gesprek is de brief van het kabinet-Rutte, die om een verruiming van de bestaande euthanasiewet vraagt. Ook relatief gezonde ouderen die hun leven voltooid vinden, moeten in aanmerking komen voor levensbeëindiging door een professional. De autonomie van de verzoeker staat centraal. Euthanasie en hulp bij zelfdoding worden bijna een recht. Verkerk was lid van de Commissie Schnabel die begin vorig jaar meer zelfbeschikking afraadde. Een advies dat de regering naast zich heeft neergelegd.

Hans van Vinkeveen (text), Paul van der Veer (photography)

Eén oplossing

Beide wetenschappers delen dezelfde bezwaren tegen een mogelijk nieuwe euthanasiewet. Wat Verkerk om te beginnen dwarszit, is dat het wetsvoorstel geen recht doet aan de diversiteit aan beweegredenen van ouderen met een stervenswens. Hij verwijst naar het recente promotieonderzoek van Els van Wijngaarden: Voltooid Leven. Over leven en willen sterven. Zij sprak met ouderen die, om niet-medische redenen, genoeg van het leven hadden. Het laat een breed spectrum van motieven zien. Voor de ene oudere is dat de angst om afhankelijk te worden. Een ander is diep eenzaam. Weer anderen hebben het gevoel niet mee te tellen. Verkerk: "Er wordt voor al deze diverse voltooide levens één diagnose en één oplossing aangeboden: zelfdoding."

Komt er met de nieuwe wet geen druk op ouderen om hiervan gebruik te maken, vraagt Townend zich af. "Zo zullen zij het misschien voelen. Er is vaak geen sprake van een vrije keuze. Motieven vloeien voort uit een sociale situatie waarin mensen zich bevinden. Je ziet dit ook dikwijls bij andere zelfmoorden." Verkerk, beslist: "Een optie wordt realiteit." Townend verzucht: "Wat voor samenleving zijn we als we hopeloze ouderen deze uitweg geven." Het zal volgens Verkerk leiden tot een minder veilige samenleving. En dan komt de morele verantwoordelijkheid van de overheid in het geding: de bescherming van met name kwetsbare ouderen.

Medische setting

Zo stapelen zich de inhoudelijke bezwaren tegen de nieuwe wet op, waarvan de onvoorspelbare gevolgen misschien wel het zorgelijkst worden gevonden. En dat terwijl volgens Verkerk de huidige Wet toetsing levensbeëindiging voldoende ruimte biedt voor voltooid-levengevallen. Twee criteria zijn hier van belang: ondraaglijk lijden en geen uitzicht op verbetering. "Deze criteria zijn een open standaard, in de zin dat een interpretatie zich via arresten kan verbreden. Dat gebeurt ook voortdurend." Townend benadrukt het belang van een 'verankering' van een euthanasiewet in een medische setting. Dat is een soort beveiliging voor al te ver oprekken.

Maar toegegeven, de huidige euthanasiewet biedt niet iedereen een oplossing. Uit de studie van Van Wijngaarden distilleert Verkerk twee verschillende groepen 'hopeloze' ouderen. Een groep is bang afhankelijk te worden en een is existentieel eenzaam. Voor de eerste groep ziet hij een oplossing in de vorm van goede thuiszorg, verpleeghuizen en meer steun van kinderen en vrijwilligers. Maar diep eenzame ouderen zijn niet te helpen met gezellige bingoavonden en uitstapjes, erkent hij. "We kunnen alleen aandachtig naar hen luisteren en er over praten."

Aanklacht

Zo komen we uit bij de sleutelvraag van de discussie rond euthanasie: wat voor type samenleving willen we zijn? Verkerk legt uit dat het probleem van een onbeperkte zelfbeschikking zich vooral doet gelden in een individualistische samenleving. Hij citeert de socioloog Norbert Elias. "Als je leeft als een individu, zul je sterven als een individu." Verkerk: "In ons type samenleving is de eenzaamheid veel meer aanwezig dan vroeger. Euthanasie is een oplossing maar is het een goede oplossing? Ik vind van niet. Zelf vind ik relaties, ook die met breekbare ouderen, heel belangrijk."

Het grootste bezwaar tegen de brief van het kabinet is het ontbreken van een morele basis, vinden beiden. "Het draait alleen maar om autonomie, autonomie, autonomie," schampert Verkerk, terwijl hij met een klap op tafel even de gewenste kalmte doorbreekt. "De voorstanders zeggen: sterf, als je wilt sterven. Ze geloven niet dat autonomie al ingekaderd is in een sociale omgeving." Townend: "Het vormt een morele uitdaging om iets voor deze 'hopeloze' mensen te doen. Als de nieuwe wet hierop het antwoord is, is dat een vreselijke aanklacht tegen de samenleving."

Compassie

Hun antwoord is: meer sociale warmte en verantwoordelijkheid. Townend benadrukt de belangrijke rol van compassie. "Het gaat erom hoe wij als samenleving lijdende ouderen helpen bij hun angst voor afhankelijkheid, eenzaamheid en ook dementie." Wat uiteindelijk doet uitkomen bij de vraag: wat voor mens willen we zelf zijn? Verkerk: "Medische zorg moet barmhartig zijn. Daar valt ook aandacht voor kwetsbare burgers die lijden aan het leven onder en dokters met mededogen waarop je kunt vertrouwen."

Maar geen spoor van dit alles in de kabinetsbrief. Verkerk kritiseert de 'platheid' van wat hij neo-liberale en populistische politici noemt. "Zij verwoorden wat het volk wil zonder daarover te reflecteren." Townend steekt de hand in eigen boezem. "Wij, burgers, hebben toegelaten dat deze kwestie tot een exclusief politiek bedrijf is worden. Terwijl er over dit onderwerp openlijk overal in de samenleving - in scholen, cafés, universiteiten - gepraat zou moeten worden."

David Townend (1966) is bijzonder hoogleraar Law and Legal Philosophy in Health, Medicine and Life Sciences aan Maastricht University. Zijn PhD ging over de regulering van databescherming in medisch onderzoek. Zijn onderzoek focust zich onder meer op patientrechten in Europa en in Europees gezondheidsrecht en op mensenrechten en gezondheidszorg.

Maarten Verkerk (1953) is bijzonder hoogleraar Christelijke Filosofie aan Maastricht University. Zijn tweede PhD ging over verantwoordelijk gedrag binnen industriële organisaties. Daarnaast is hij bestuurslid van het innovatienetwerk voor gezondheidszorg VitaValley en was hij lid van de commissie Schnabel die de regering adviseerde over de verruiming van de euthanasiewet.

Tekst: Hans van Vinkeveen
Fotografie: Paul van der Veer

Lees ook

  • Wat betekent het om te wonen, werken, ondernemen en leven in een stad en regio met een internationale universiteit. Wat merk je ervan en wat heb je er eigenlijk aan? We vroegen het aan Maastrichtenaar Stefan Vrancken (50). Stefan werkt als toegevoegd notaris, maar duikt in de tijd die hij daarnaast...

  • Dani Shanley en Joshi Hogenboom over synthetische data, de voors en tegens van interdisciplinariteit, en waarom AI er waarschijnlijk niet voor zal zorgen dat we kunnen stoppen met het bestuderen van de wereld waarin we leven.

  • Vaatchirurg en bijzonder hoogleraar Clinical Engineering Lee Bouwman houdt zich bezig met de implementatie van baanbrekende technieken in de gezondheidszorg. Hiervoor is samenwerking tussen technische en klinische deskundigen onontbeerlijk. Met inmiddels een waaier aan gezamenlijke innovaties als...

Meer nieuws