TEDx Maastricht podium voor winnaar eerste PhD Pitch Night

"Why are you an expat and I’m a criminal?" Dat was de titel van Nadine Blankvoorts korte presentatie op de eerste door de Universiteit Maastricht georganiseerde PhD Pitch Night. Woensdagavond 12 september gingen achttien promovendi voor een volle zaal de strijd aan om een podiumplek op het officiële TEDx Maastricht event op 12 oktober. Blankvoort won vanwege haar aansprekende presentatiestijl en onderwerp.

Nadine Blankevoort
Nadine Blankevoort hoort dat zij de winnaar is
Femke Kools (tekst), Peter Mullenberg (fotografie)

Het PhD-project van Blankvoort

Nadine Blankvoort is van oorsprong ergotherapeut en doceert hierin aan de Hogeschool van Amsterdam (HvA), naast haar werk voor de UM-master Global Health. Sinds een jaar werkt ze aan de UM, samen met de Hogeschool van Amsterdam, aan een proefschrift over inburgeringsprogramma’s voor vluchtelingen in Nederland. Ze onderzoekt hoe integratie wordt omschreven in documentatie als pamfletten, lesboeken, toetsen en websites binnen het inburgeringstraject voor vluchtelingen. “Welke boodschappen krijgen vluchtelingen over wat ze moeten doen om geaccepteerd te worden en wanneer zijn ze een ‘goede vluchteling’? En wat voor invloed heeft dit op hun leven in Nederland?”

Het belang van woordkeuze

Blankvoort ontdekte al dat sommige verwachtingen vanuit de Nederlandse samenleving vrij expliciet zijn (je moet zo snel mogelijk aan het werk), maar sommigen zijn minder duidelijk. “Ik analyseerde een brochure van de Nederlandse overheid die aan nieuwe statushouders wordt gegeven over hun inburgeringstraject en daarin kwam het woord ‘betalen’ het vaakst voor: vijftien keer in een tekst van vijf pagina’s. Veertien keer kwam ‘je moet bewijzen’ voor en dertien keer ‘je moet een test afleggen’. Dat geeft wel een discourse weer van wat we van deze mensen verwachten.”

Hoe ze aan haar pitch-titel kwam

Als dochter van Nederlandse ouders, opgegroeid in Canada, heeft ze ook enige persoonlijke ervaring met migratieregels. Voor dit onderzoek, maar ook daarvoor al, werkt ze samen met vluchtelingen. Zo kwam ze aan de titel van haar pitch. “Why are you an expat and I’m a criminal?, vroeg een vluchteling me ooit. In ben geïnteresseerd in groepen die buiten de samenleving staan en vluchtelingen in Nederland zijn daarvan misschien wel het meest duidelijke voorbeeld. Ze willen heel graag, maar ze zitten vast in de regeltjes.”

Samen oplossingen bedenken

Blankvoort vindt het heel belangrijk om haar onderzoek ook buiten de wetenschappelijke context te presenteren. “En daarvoor is TEDx natuurlijk een superpodium. Ik wil met mijn onderzoek liefst echt iets veranderen in het huidige beleid en dit onderwerp leent zich natuurlijk heel goed voor een maatschappelijk debat. We moeten samen als maatschappij, ook met vluchtelingen, de oplossingen bedenken en vervolgens ook uitvoeren voor betere integratie.”

Dit is wat de jury ervan vond

De jury was onder de indruk van het niveau van alle achttien presentaties. “Zowel wat Engelse taal als zelfvertrouwen betreft”, zegt Gonny Willems, één van de juryleden. “Nadine Blankvoort betrok het publiek heel goed bij haar verhaal en stuurde het ook naar huis met een duidelijke boodschap: Denk goed na over je woordkeuze als het om migratie en vluchtelingen gaat.” Op 12 oktober mag ze haar praatje van gisteravond uitbreiden van drie naar zes minuten.

• Na jaren van turbulentie, heeft het leven van alumna Lea Vink een vlucht genomen in Wenen. Ze kan er nieuwe stappen zetten in haar loopbaan op het kruispunt van luchtvaart en organisatiepsychologie. Ook op persoonlijk gebied lacht het geluk haar toe sinds haar transitie van man naar vrouw.

• Zelfstandig besluiten nemen bij vergelijkbare situaties doen computers al volop. Maar kunnen zij ook kennis toepassen op nieuwe feiten? Mark Winands, de kersverse hoogleraar Machine Reasoning bij het Department of Advanced Computing Sciences (DACS), ontwikkelt rationeel handelende computerprogramma...

• Zou het milieu erbij gebaat zijn als we plastic vervangen door papier of glas? Nee, is het verrassende antwoord van Kim Ragaert, hoogleraar Circular Plastics. Zij pleit voor een alternatieve aanpak, gericht op meer bewustwording en kennis op het gebied van recycling.