SHE Collaborates krijgt geld voor projecten in Jemen en Zuid-Soedan

SHE Collaborates krijgt 225.000 euro van het Nuffic voor drie projecten in Jemen en Zuid-Soedan. De UM gaat docenten in Maridi (Soedan) helpen met het maken en uitvoeren van een trainingsprogramma voor hun eigen studenten. Die zullen vervolgens weer vrijwilligers in de communities opleiden op het gebied van water en hygiëne. De workshops worden gegeven in Kenia, omdat het in Soedan niet veilig genoeg is. SHE Collaborates voert dit project uit met Amref International University in Nairobi en Amref Flying Doctors in Leiden.

Jemen

Geld komt er verder voor de medische faculteit van Aden University (Jemen). Op afstand, via Google Hangouts, worden studenten van deze universiteit vanuit Maastricht begeleid in nieuwe onderwijstechnieken. Het gaat daarbij om onderwijs op het gebied van Water, Sanitation and Hygiene (WASH). Erg belangrijk vanwege een enorm watertekort in Jemen. De UM doet dit samen met een partner in Jemen. In het derde project krijgen verpleegkundigen in Jemen, eveneens op afstand, een opfriscursus.

Samenwerking

Voor elk project is 75 mille gereserveerd, ze duren een jaar. „Belangrijk is de samenwerking tussen meer partners. Vaak hebben wij vanuit Maastricht niet voldoende expertise om onze kennis over te dragen en relevant te maken in een andere context. Dan is het effectiever om lokale of regionale partners erbij te betrekken. In dit geval is er nog een extra voordeel, omdat onze lokale partners minder reisrestricties kennen”, aldus Geraldine Beaujean, directeur van SHE Collaborates.

• Ter ere van de uitreiking van de VNVA Els Borstprijs voor haar oeuvre, organiseert prof. dr. Marlies Bongers op 1 oktober het symposium “menstruatie in ROOD op de agenda”.

• 1 tot 3% van de vrouwen die zwanger wil worden krijgt te maken met herhaalde miskramen. Voor meer dan 50% van deze vrouwen wordt er tot nu toe geen oorzaak gevonden. Nieuw onderzoek aan de UM en het MUMC+ laat zien dat wellicht Natural Killer cellen van het immuunsysteem betrokken zijn. Die hebben...

• De Europese commissie heeft 23 miljoen euro toegekend voor het opzetten van een nieuw platform voor drug repurposing: het toepassen van reeds bestaande geneesmiddelen bij andere ziekten dan waarvoor ze ooit ontwikkeld zijn. Startsein is een congres in Maastricht op 2 september.