Rechtenfaculteit traint mensenrechtenverdedigers uit Guinee

Fabián Raimondo, universitair hoofddocent internationaal publiekrecht, heeft in samenwerking met Mundo, een training gegeven aan tien advocaten van de Guinese organisatie voor mensenrechten. De 'Training Human Rights Defenders in the Law and Practice of the International Criminal Court' is speciaal georganiseerd voor de advocaten die de slachtoffers van de "28 September Massacre" vertegenwoordigen. Het project werd gefinancierd door Nuffic, in het kader van het Orange Knowledge-programma.

De training betreft een Tailor Made Training project dat wordt gefinancierd door Nuffic in het kader van het Orange Knowledge Programme. De doelgroep van de training is een groep van tien juristen van de Guinese mensenrechtenorganisatie Organisation guinéenne de défense des droits de l’homme et du citoyen (OGDH). Zij vertegenwoordigen de slachtoffers van geweld door leden van leger en politie op 28 september 2009 in het voetbalstadion van Conakry. Bij deze misdaad tegen menslijkheid die in Guinea herinnerd wordt als “le massacre du 28 septembre”, werden 157 mensen vermoord en honderden vrouwen verkracht. De aanklager van het Internationaal Strafhof in Den Haag onderzoekt deze zaak sinds oktober 2009, daarbij gebruikmakend van informatie die wordt aangedragen door NGOs. Het voorlopig onderzoek is  inmiddels in een vergevorderd stadium. Indien de autoriteiten in Guinea weigenren of niet in staat zijn deze zaak te onderzoeken en de verdachten te vervolgen, dan kan deze mogelijk voorgelegd worden aan het Internationaal Strafhof (International Criminal Court (ICC)).

Mundo

In deze training leerden de Guinese juristen hoe het Internationaal Strafhof werkt en hoe zij de slachtoffers en getuigen van “le massacre du 28 septembre” het beste kunnen ondersteunen indien deze zaak voorkomt bij strafhof in Guinea or bij het Internationaal Strafhof.

De training bestond uit twee sessies, een in Nederlands van 23 tot 25 oktober en een in Guinea op 9 en 10 januari. Tijdens de eerste sessie waren de Guinese juristen voor een dag in Maastricht. Fabián Raimondo hield een lezing over jurisdictie en ontvankelijkheid van zaken voor het Internationaal Strafhof.  Sylviane Glodjinon, lid van de Lijst van Raadslieden van het International Strafhof, gaf uitleg over de rollen van de Raad. De twee daaropvolgende dagen werden de juristen getraind door experts aan het strafhof in Den Haag.   Tijdens de tweede sessie in Conakry, die ook geleid werd door Dr Fabián Raimondo, in samnewerking met enkele experts van het ICC,  kregen de juristen een update over laatste ontwikkeling en aan het Internationaal Strafhof. De deelnemers aan deze cursus zullen  de kennis en vaardigheden die ze hebben opgedaan in de cursus, delen met andere collega’s in Guinea.

• De Universiteit Maastricht draagt zorg voor veel markante gebouwen die we allemaal kennen. Door ze een nieuwe bestemming te geven, behouden we deze iconen en geven we ze een nieuwe invulling, waardoor ze het kloppende hart vormen van een bruisende stad.

• Het College van Bestuur en het Management Team van de Universiteit Maastricht hebben ermee ingestemd dat komende nacht een groep ‘observers’ in de FASoS-tuin kan blijven. Dat gebeurt onder dezelfde voorwaarden als afgelopen nacht. Dit besluit komt na opnieuw een dag van vreedzame acties en dialoog...

• Vreedzame protesten bij FASoS terwijl het College van Bestuur en de faculteit blijven in gesprek met activisten.