Prins Friso Ingenieursprijs: UM wint beide publieksprijzen

Kim Ragaert en de studenten van SublimeStone zijn de winnaars van de publieksprijzen die tijdens de verkiezing van de Ingenieur van het jaar werden uitgereikt. De winst en de nominatie van beiden, door het Koninklijk Instituut van Ingenieurs, laten zien dat de Universiteit Maastricht, en vooral de pas vijf jaar oude Faculty of Science and Engineering, bij de top van het Nederlandse engineering onderzoek en onderwijs horen.

SublimeStone and Kim Ragaert

Kim Ragaert and SublimeStone

Kim Ragaert werkt in de voorhoede van het onderzoek naar de recycling van kunststoffen en sleepte al menige internationale award in de wacht. Het is dan ook niet verwonderlijk dat Ragaert ook nationale erkenning voor haar werk krijgt in de vorm van de Publieksprijs. “Dankzij iedereen die op mij stemde”, laat ze direct na de bekendmaking in Den Haag weten.

Ook SublimeStone, het winnende studententeam is, volgens hoofdonderzoeker Erik Steen Redeker, “heel blij” met de Publieksprijs. Het team haalde eerder al internationale roem. In 2023 wonnen de studenten van Maastricht Science Programme, University College Maastricht en Systems Biology een gouden medaille tijdens de Internationale wedstrijd voor synthetische biologie, iGEM. In 2022 wonnen hun voorgangers de prijs als beste engineering studententeam.

De Prins Friso Ingenieursprijs wordt jaarlijks door het Koninklijk Instituut van Ingenieurs uitgereikt aan Ingenieurs die zich onderscheiden in expertise, innoverend vermogen, maatschappelijke impact en ondernemerschap. UM feliciteert de winnaars van de juryprijzen, ingenieur van het jaar Pavlina Nanou van TORWASH en engineering studenteteam van het jaar, Solid, van de Technische Universiteit Eindhoven.

• Het Koninklijk Instituut van Ingenieurs nomineerde Kim Ragaert en de studenten van SublimeStone voor de prijs van beste ingenieur en beste studententeam van 2024. Beiden horen bij de laatste 3 finalisten in hun categorie. Wil jij ook dat de beste ingenieurs winnen, stem dan nu op UM!

• Zelfstandig besluiten nemen bij vergelijkbare situaties doen computers al volop. Maar kunnen zij ook kennis toepassen op nieuwe feiten? Mark Winands, de kersverse hoogleraar Machine Reasoning bij het Department of Advanced Computing Sciences (DACS), ontwikkelt rationeel handelende computerprogramma...

• De nieuwe afdeling beslaat onderzoek en onderwijs op de gebieden van kunstmatige intelligentie, informatica, data science, wiskunde en robotica. Meer dan 100 stafleden hebben hun thuisbasis bij de nieuwe groep, die is ingebed binnen de Faculty of Science and Engineering.