Onderzoek laat zien hoe luchtvervuiling ons stemgedrag beïnvloedt

Bij flinke luchtvervuiling kiezen mensen eerder voor oppositiepartijen dan voor regerende partijen. De ongezonde lucht heeft invloed op ons besluitvormingsproces, waardoor negatieve emoties sterker worden en men vaker een tegengeluid laat horen. Dit blijkt uit onderzoek van Nico Pestel van Universiteit Maastricht en zijn collega’s, dat net verschenen is via het wetenschappelijk tijdschrift PNAS.

Luchtvervuiling

Slechte luchtkwaliteit, met grotere gehaltes fijnstof, heeft grote impact op onze cognitie. Uit eerder onderzoek is al gebleken dat individuele mensen andere beslissingen nemen en meer fouten maken als ze minder schone lucht inademen. Zo presteren schakers beduidend slechter, scoren studenten lager tijdens examens en maken beurshandelaren minder winst tijdens periodes met verhoogde fijnstofconcentraties.

Stemgedrag

In deze nieuwe studie keken Pestel en zijn collega’s naar het effect van luchtvervuiling tijdens verkiezingen. Dit deden zij door het stemgedrag te analyseren en te koppelen aan gegevens over luchtvervuiling. Uit hun onderzoek blijkt dat op dagen en in regio’s met een hoger gehalte luchtvervuiling meer oppositiepartijen stemmen krijgen dan regerende partijen. De analyse laat zien dat onderliggende emoties hierbij een rol spelen. Kiezers blijken zich bozer, angstiger en ongelukkiger te voelen tijdens dagen met slechtere luchtkwaliteit.

Politieke gevolgen

Als mensen zich negatiever gestemd voelen zijn ze eerder geneigd om voor verandering te kiezen. Dit betekent dat op dagen met meer luchtvervuiling er minder steun zal zijn voor regerende partijen en meer steun voor de oppositie. Dit proces gaat onbewust, maar heeft dus grote politieke en maatschappelijke consequenties.