Ondertekening convenant Natuurhistorisch Museum en UM Maastricht Science Programme

Vandaag 21 september is een convenant getekend tussen  het Natuurhistorisch Museum Maastricht en Maastricht Science Programme (MSP) - Universiteit Maastricht. Het convenant is ondertekend door Mieke Damsma, wethouder Cultuur; Martin Paul, voorzitter college van bestuur; Thomas Cleij, decaan van Maastricht Science Programme en Stef Niekamp, directeur Centre Céramique, Kumulus en Natuurhistorisch Museum Maastricht (NHMM).

Belang voor de stad, de student en de universiteit
Met deze samenwerking willen de partijen het wetenschappelijk onderzoek naar Maastrichtse natuurwetenschappelijke collecties stimuleren en de continuïteit in de gezamenlijke projecten garanderen op het gebied van biologie, geologie en paleontologie van (Zuid-)Limburg en specifiek het ‘Maastrichtien’. Universiteit Maastricht wil in het curriculum van deze opleiding graag aansluiten bij de regionale omgeving. Het museum en de ENCI-groeve bieden hier excellente mogelijkheden voor. Het levert een goede en nauwe samenwerking op, die de biologie, geologie en paleontologie van Limburg op een wetenschappelijk niveau onderzoekt. Voor MSP komen collecties beschikbaar ten behoeve van onderzoek en (afstudeer-)projecten voor studenten. Studenten verwerken dit onderzoek in innovatieve presentaties voor een breder publiek. Het Natuurhistorisch Museum Maastricht kan hierdoor meer feiten en verhalen over de collecties van Maastricht ontsluiten. Het is een verdere stap in de richting die uitgezet is met het Educatielab en Sciencelab: wetenschap moet je beleven!

Limburg is de meest biodiverse provincie
Limburg is de meest biodiverse provincie van Nederland. De collecties van het NHMM bevatten (historische) informatie over de biodiversiteit van Limburg en zijn omgeving. Door de collecties te vergelijken met elementen van de natuur vandaag de dag kunnen veranderingen in de tijd en bijvoorbeeld de invloed van klimaatverandering vastgesteld worden. Daarnaast zitten er fundamenteel wetenschappelijke vragen aan vast. Het publiek kan op deze manier kennis maken met (de veranderingen van) de bijzondere natuur in Limburg.

Eerste resultaten van onderzoek
Afgelopen Museumnacht hebben MSP studenten een tentoonstelling gemaakt over hoe dieren het ouderschap invullen in het tropisch regenwoud. Dit werd als ‘teaser’ gebruikt voor de tentoonstelling Mama. Ook komend jaar leveren MSP studenten een bijdrage aan de museumnacht in het NHMM. Daarnaast hebben studenten geëxperimenteerd met verschillende augmented en virtual reality technieken, die het museum helpen om na te denken over de technische vernieuwing van hun tentoonstellingen.