NWO reikt eerste ‘Stairway to Impact’-prijs uit aan Dr. Kateřina Staňková

De nieuwe prijzen van het NWO-domein Exacte en Natuurwetenschappen (ENW) erkennen inspirerende wetenschappers in vijf categorieën, waaronder maatschappelijke impact. Staňková ontvangt de prijs van €50,000 voor haar bijdrage aan op wiskunde gebaseerde kankertherapieën.

Staňková is bijzonder vaardig in het opzetten van de interdisciplinaire samenwerkingen die nodig zijn om haar wiskundige modellen naar de medische praktijk te brengen. Deze modellen suggereren dat bepaalde kankerpatiënten baat hebben bij een andere benadering van kankertherapie: wanneer hun medicatie minder vaak en in lagere doseringen wordt toegediend, kan dit mogelijk leiden tot een verlengde levensduur en betere kwaliteit van leven. Hoewel de klinische studies nog gaande zijn, suggereren voorlopige resultaten dat deze voorspellingen inderdaad kloppen.

Een inventieve en onorthodoxe aanpak

Staňková focust zich pas sinds kort op de behandeling van kanker. Door het plotselinge overlijden van haar collega ontstond in 2015 de wens om de levens en perspectieven van patiënten met uitgezaaide kanker te verbeteren. Sindsdien zoekt ze de samenwerking met artsen, oncologen en biologen, en zet Staňková haar speltheoretische onderzoek in om de interacties tussen tumoren en dokters te modelleren. Ze werkt nauw samen met het Amerikaanse Moffitt Cancer Center en verenigt vele andere samenwerkingspartners in onder andere het Europese EvoGamesPlus-consortium.

NWO-prijzen Exacte en Natuurwetenschappen (ENW)
In de week van 30 november maakt het NWO-domein ENW de winnaars van vijf nieuwe wetenschappelijke prijzen bekend. Naast maatschappelijke impact reikt NWO-ENW prijzen uit voor team science, wetenschapscommunicatie, excellente vrouwelijke wetenschappers en diversiteitsinitiatieven. Drie onderzoekers winnen dit jaar de impactprijs.  Volg de bekendmakingen op Twitter

Video: NWO

Deze samenwerkingen zijn cruciaal: de voorgestelde behandelmethoden zijn niet altijd intuïtief en kunnen zelfs lijnrecht tegenover de dagelijkse praktijk staan. Het is daarom niet makkelijk om ze te introduceren. “Met haar inventieve aanpak doorbreekt ze patronen,” stelt de jury van de Stairway to Impact-award. “Met haar gedreven onorthodoxe aanpak is zij een inspiratie voor andere onderzoekers.”

Duidelijke plannen voor de toekomst

De jury is ook lovend over Staňková’s toekomstige ambities. “Ze heeft een duidelijk doel voor ogen”, vervolgt het juryrapport, “aangezien ze wiskundige modellen wil ontwikkelen die niet alleen toegespitst zijn op de patiënt, maar die ook worden verbeterd tijdens het behandelproces.” De prijs van €50,000 is bedoeld voor het realiseren van meer maatschappelijke impact.

Staňková: “Ik voel me ontzettend vereerd. Ik zie deze prijs als een erkenning voor het teamwerk. Ik wil iedereen bedanken die met mij samenwerkt aan de speltheorie van kanker en de behandeling daarvan: mijn teamleden, en samenwerkingspartners uit binnen- en buitenland. Het prijzengeld stelt me in staat om pre-PhD-onderzoeksplekken te creëren en experimenten op te zetten die de voorspellingen van onze wiskundige modellen verbeteren.”

Dr. Kateřina Staňková is universitair hoofddocent bij het Department of Data Science and Knowledge Engineering. Ze werd genomineerd door prof. dr. Thomas Cleij, decaan van de Faculty of Science and Engineering, en door prof. dr. Rianne Letschert, rector magnificus van UM.