Nieuwe wetenschappelijk directeur Ilja Arts presenteert onderzoekslijnen tijdens eerste MaCSBio Science Day

Prof. dr. Ilja Arts, wetenschappelijk directeur van het Maastricht Centre for Systems Biology (MaCSBio), heeft op de allereerste Science Day van MaCSBio op 17 mei bekendgemaakt dat het instituut zich gaat richten op twee onderzoekslijnen: “Systems medicine of chronic diseases” en “Computational and systems neuroscience”.

MaCSBio is in april 2015 opgestart door senior onderzoekers van FHS, FHML en FPN en is daarmee een uniek kristallisatiepunt voor toponderzoek in systeembiologie en mathematisch modelleren in Limburg. Prof. dr. Ilja Arts is projectleider van een van de initiële projecten van MaCSBio en heeft de rol van eerste wetenschappelijk directeur van MaCSBio met veel enthousiasme aanvaard.

Binnen MaCSBio, dat met steun van de provincie is opgericht als onderdeel van de ontwikkeling van de Sciences, werken meer dan 25 wetenschappers uit zeer diverse disciplines zoals wiskunde, natuurkunde, neurowetenschappen en biologie in transdisciplinaire teams aan nieuwe modellen die ons begrip van levende systemen gaan verrijken en nieuwe strategieën voor gezonder leven gaan opleveren. Op 17 mei beleefde MaCSBio zijn kick-off tijdens de eerste Science Day. De daar door Ilja Arts gepresenteerde onderzoekslijnen bouwen voort op de start-up projecten waarmee het centrum in 2015 van start ging.

Systeembiologie is de toekomst van de levenswetenschappen. Met de toenemende hoeveelheid data die gegenereerd wordt met de nieuwste technieken zoals genomics en imaging wordt het mogelijk om computationele en mathematische modellen te ontwikkelen die ons in staat stellen om de complexe humane biologie beter te begrijpen.

Prof. dr. Ilja Arts is in 2013 aan de Universiteit Maastricht benoemd tot bijzonder hoogleraar Moleculaire Epidemiologie van Chronische Ziekten. Sinds 1 februari 2016 is zij tevens wetenschappelijk directeur van MaCSBio. Zij krijgt hiermee de leiding over de interfacultaire samenwerking op het gebied van systeembiologie. Zij kwam in 2006 vanuit Wageningen naar Maastricht met een VENI beurs en heeft onderzoek gedaan in de voedingswetenschap, moleculaire epidemiologie en analytische chemie. Daarmee is zij bij uitstek in staat een verbindende factor te zijn in het transdisciplinaire veld van de systeembiologie. “Ik denk dat modelleren onmisbaar is in de moderne life sciences en ben enorm verheugd hier een leidende rol in te kunnen spelen”, aldus Arts.