Nieuwe 'FAIR' principles voor transparant (her)gebruik van wetenschappelijke data
Gisteren zijn de FAIR Guiding principles voor wetenschappelijk datamanagement en data stewardship gepubliceerd in een uitgave van de Nature Publishing Group. Een grote stap voorwaarts in het hergebruik van wetenschappelijke data en Open Science, een belangrijk thema in het huidige Nederlandse EU voorzitterschap.
Het initiatief voor de ontwikkeling van de FAIR principles komt voort uit een workshop van het Lorentz Center in 2014, waar diverse stakeholders discussieerden over publicatie van wetenschappelijke data. Vanuit de Universiteit Maastricht was prof. dr. Chris Evelo, bijzonder hoogleraar Bioinformatics for Integrative Systems Biology, bij dit proces betrokken.
De FAIR principles richten zich op best practices rond het publiceren van wetenschappelijke data, en dan wel zo’n manier dat de data vindbaar, toegankelijk, interoperabel en herbruikbaar (Findable, Accessible, Interoperable, Reusable) worden voor mens én computer.
FAIR data management zal in toenemende mate verplicht worden gesteld door subsidieverstrekkers, en de principes vinden weerklank bij oa Horizon 2020, the European Science Cloud en de NIH.
Lees ook
-
Het Societal Impact Project
Het Societal Impact Project stimuleert de autonome motivatie van studenten om te werken aan maatschappelijk relevante problemen. Een van de onderwerpen dit jaar is vaping.
-
Vaccinatiepromotiebeleid voor COVID-19
Twee onderzoekers van de Universiteit Maastricht spelen een sleutelrol bij het vertalen van onderzoek naar aanbevelingen voor het vaccinatiebeleid voor COVID-19: Timo Clemens, universitair hoofddocent health policy and governance, en Inge van der Putten, universitair docent bij de vakgroep Health...
-
Het vernieuwd curriculum van Healthcare Policy, Innovation and Management
De Authentieke Professionele Taken van het masterprogramma zijn verankerd in het curriculum, maar de programma-coördinatoren vinden het wel belangrijk dat studenten aan hun eigen pad kunnen werken. Dat gebeurt door electives of keuzeblokken aan te bieden en personaliseer je een deel van je opleiding...