Nationale ombudsman looft dienstverlening peer-to-peer support voor internationale studenten
Op 24 oktober bezocht de Nationale ombudsman, Reinier van Zutphen, de International Student Helpdesk (ISH) van het UM Studenten Service Centrum. Hij was erg geïnteresseerd in de dienstverlening aan internationale studenten die deze helpdesk verzorgt.
Een greep uit de onderwerpen die we samen hebben besproken:
- Waar lopen UM internationale studenten tegenaan in hun contact met de overheid?
- Zijn er bepaalde knelpunten die steeds terugkeren?
- Hoe verloopt het contact van de ISH (student)medewerkers met de overheidsinstanties?
- In welke situaties kan het zinvol zijn dat ISH (student)medewerkers of internationale studenten zélf contact opnemen met de Nationale ombudsman?
Als UM zijn we trots op de peer-to-peer support van ISH die vanaf 2015 actief is. Nederlandse studenten helpen internationale studenten die vragen hebben over documenten of procedures van de overheid. Daarnaast kunnen studenten terecht met vragen over het openen van een Nederlandse bankrekening, het afsluiten van een passende verzekering. Of even binnenlopen met een Nederlandstalige brief van een officiële instantie die ze zelf niet kunnen lezen.
We zijn blij dat de dienstverlening van ISH positief gewaardeerd wordt door de Nationale ombudsman. Ook hebben we vervolgafspraken gemaakt om in de toekomst nóg beter van elkaars expertise en dienstverlening gebruik te maken.
Lees ook
-
Nederlandse Onderwijspremie voor UM-project Study Smart
Het interfacultaire onderwijsinnovatieproject Study Smart van Universiteit Maastricht (UM) is één van de drie winnaars van de Nederlandse Onderwijspremie 2025. Dat is dinsdag bekend gemaakt tijdens het Comenius festival in Den Haag.
-
Maastricht University erkend als topinstelling in CEO Magazine’s 2025 Green MBA Rankings
Wij zijn er trots op te kunnen delen dat Maastricht University School of Business and Economics is erkend als een topinstelling in de CEO Magazine 2025 Green MBA Rankings.
-
Taalbeleid in het Europees hoger onderwijs
De toegenomen verengelsing van het hoger onderwijs staat in diverse Europese landen ter discussie. Hoe ziet een evenwichtig taalbeleid er uit dat recht doet aan zowel het steeds internationaler karakter van het hoger onderwijs als de taalgebonden culturele identiteit van een land? Tijdens een...