MEBIT Alumna, Rodica Ernst wint NRO-onderwijsprijs 2016
Op 2 november won Rodica Ernst (Udens College) en het META-team bestaande uit Plonie Nijhof (Hermann Wesselink College) en Joris Ghysels (Maastricht University) de NRO-onderwijsprijs voor hun onderzoek naar de zelf ontwikkelde META-methode.
Na twee jaar vooronderzoek op de eigen scholen hebben zij de effectiviteit en de overdraagbaarheid van de META-methode getest onder 17 docenten en 653 havo/vwo leerlingen. Het NRO-jury roemt met name de aanpak en de degelijke onderbouwing van het onderzoek en betitelt de methode als inspirerend en waardevol.
De feestelijke prijsuitreiking vond plaats op 2 november tijdens het NRO-congres. Aan beide prijzen is een bedrag van € 2.000 verbonden. De prijs is bestemd voor een leraar of andere onderwijsprofessional die op doeltreffende wijze binnen de school gebruik maakt van inzichten uit wetenschappelijk onderzoek.
META methode
Om de leerlingen te leren denken in stapjes, is er door ons team de META-methode ontwikkeld. Deze methode bevat drie elementen: (1) een META-kaart, (2) mindmappen en (3) metacognitieve stellingen bespreken. De META-kaart is het belangrijkste element en werd eerst voor het vak wiskunde ontwikkeld.
Deze kaart bevat vier driehoeken, voor iedere denkstap een driehoek. De eerste stap is “begrijpen”, met metacognitieve vragen over de tekst. De tweede stap is “verbinden”. De gegevens, de vraag en de (voor)kennis worden aan elkaar verbonden. Tijdens de derde stap wordt er een “strategie” gekozen die het beste past bij de gegevens en de vraag. De laatste stap is het “controleren” van de uitkomst en de uitwerking. Mindmappen heeft als doel het terughalen van voorkennis en het structureren/ organiseren van informatie. Het bespreken van metacognitieve stellingen is belangrijk voor het bewust maken van het eigen leerproces.

"Met de META-methode is een sterk middel gecreëerd voor het verbeteren van leerprestaties, zelfregulatie, leerstrategieën en motivatie van de leerlingen. De jury vindt de META-methode inspirerend en zeer waardevol."
NRO-jury 2016
Om de leerlingen te leren denken in stapjes, is er door ons team de META-methode ontwikkeld. Deze methode bevat drie elementen: (1) een META-kaart, (2) mindmappen en (3) metacognitieve stellingen bespreken. De META-kaart is het belangrijkste element en werd eerst voor het vak wiskunde ontwikkeld.
Lees ook
-
Ziekenhuisplastic krijgt tweede leven: subsidie van €3 miljoen voor meer circulariteit in de zorg
Wat begon als een lokale pilot in de operatiekamers van Zuyderland Medisch Centrum, groeit nu uit tot een Europees initiatief met wereldwijde potentie. Het doel: schoon ziekenhuisplastic niet langer verbranden, maar recyclen tot hoogwaardige kunststoffen voor opnieuw medische toepassingen.
-
ETpathfinder Smart Skills Lab deelt kennis Einstein Telescoop met bedrijven
Onderzoek naar de Einstein Telescoop levert waardevolle technologische kennis op. Het nieuwe ETpathfinder Smart Skills Lab aan de Universiteit Maastricht gaat deze nieuwe kennis delen met het MKB.
-
Céline Nicole versterkt samenwerking tussen Universiteit Maastricht en HAS green academy in hightech tuinbouw
Samenwerking UM en HAS krijgt vorm: dr. Céline Nicole combineert fundamenteel en toegepast onderzoek in hightech tuinbouw.