8 november 2016

MEBIT Alumna, Rodica Ernst wint NRO-onderwijsprijs 2016

Op 2 november won Rodica Ernst (Udens College) en het META-team bestaande uit Plonie Nijhof (Hermann Wesselink College) en Joris Ghysels (Maastricht University) de NRO-onderwijsprijs voor hun onderzoek naar de zelf ontwikkelde META-methode.

META methode

Om de leerlingen te leren denken in stapjes, is er door ons team de META-methode ontwikkeld. Deze methode bevat drie elementen: (1) een META-kaart, (2) mindmappen en (3) metacognitieve stellingen bespreken. De META-kaart is het belangrijkste element en werd eerst voor het vak wiskunde ontwikkeld.

Deze kaart bevat vier driehoeken, voor iedere denkstap een driehoek. De eerste stap is “begrijpen”, met metacognitieve vragen over de tekst. De tweede stap is “verbinden”. De gegevens, de vraag en de (voor)kennis worden aan elkaar verbonden. Tijdens de derde stap wordt er een “strategie” gekozen die het beste past bij de gegevens en de vraag. De laatste stap is het “controleren” van de uitkomst en de uitwerking. Mindmappen heeft als doel het terughalen van voorkennis en het structureren/ organiseren van informatie. Het bespreken van metacognitieve stellingen is belangrijk voor het bewust maken van het eigen leerproces.

"Met de META-methode is een sterk middel gecreëerd voor het verbeteren van leerprestaties, zelfregulatie, leerstrategieën en motivatie van de leerlingen. De jury vindt de META-methode inspirerend en zeer waardevol."

NRO-jury 2016

Om de leerlingen te leren denken in stapjes, is er door ons team de META-methode ontwikkeld. Deze methode bevat drie elementen: (1) een META-kaart, (2) mindmappen en (3) metacognitieve stellingen bespreken. De META-kaart is het belangrijkste element en werd eerst voor het vak wiskunde ontwikkeld.

Nominatievideo NRO-onderwijsprijs 2016: Rodica Ernst