MEBIT Alumna, Rodica Ernst wint NRO-onderwijsprijs 2016
Op 2 november won Rodica Ernst (Udens College) en het META-team bestaande uit Plonie Nijhof (Hermann Wesselink College) en Joris Ghysels (Maastricht University) de NRO-onderwijsprijs voor hun onderzoek naar de zelf ontwikkelde META-methode.
Na twee jaar vooronderzoek op de eigen scholen hebben zij de effectiviteit en de overdraagbaarheid van de META-methode getest onder 17 docenten en 653 havo/vwo leerlingen. Het NRO-jury roemt met name de aanpak en de degelijke onderbouwing van het onderzoek en betitelt de methode als inspirerend en waardevol.
De feestelijke prijsuitreiking vond plaats op 2 november tijdens het NRO-congres. Aan beide prijzen is een bedrag van € 2.000 verbonden. De prijs is bestemd voor een leraar of andere onderwijsprofessional die op doeltreffende wijze binnen de school gebruik maakt van inzichten uit wetenschappelijk onderzoek.
META methode
Om de leerlingen te leren denken in stapjes, is er door ons team de META-methode ontwikkeld. Deze methode bevat drie elementen: (1) een META-kaart, (2) mindmappen en (3) metacognitieve stellingen bespreken. De META-kaart is het belangrijkste element en werd eerst voor het vak wiskunde ontwikkeld.
Deze kaart bevat vier driehoeken, voor iedere denkstap een driehoek. De eerste stap is “begrijpen”, met metacognitieve vragen over de tekst. De tweede stap is “verbinden”. De gegevens, de vraag en de (voor)kennis worden aan elkaar verbonden. Tijdens de derde stap wordt er een “strategie” gekozen die het beste past bij de gegevens en de vraag. De laatste stap is het “controleren” van de uitkomst en de uitwerking. Mindmappen heeft als doel het terughalen van voorkennis en het structureren/ organiseren van informatie. Het bespreken van metacognitieve stellingen is belangrijk voor het bewust maken van het eigen leerproces.
"Met de META-methode is een sterk middel gecreëerd voor het verbeteren van leerprestaties, zelfregulatie, leerstrategieën en motivatie van de leerlingen. De jury vindt de META-methode inspirerend en zeer waardevol."
NRO-jury 2016
Om de leerlingen te leren denken in stapjes, is er door ons team de META-methode ontwikkeld. Deze methode bevat drie elementen: (1) een META-kaart, (2) mindmappen en (3) metacognitieve stellingen bespreken. De META-kaart is het belangrijkste element en werd eerst voor het vak wiskunde ontwikkeld.
Lees ook
-
In Kerkrade luister je naar het onzichtbare deel van het universum
De Universiteit Maastricht en Discovery Museum in Kerkrade maken de Einstein Telescope begrijpelijk voor iedereen.
-
UM nadrukkelijker onderdeel van grootschalige wetenschappelijke infrastructuur in Nederland
Elf consortia uit verschillende wetenschappelijke vakgebieden gaan starten met projecten van grote waarde voor de wetenschap. Daartoe stelt de Nederlandse rijksoverheid in totaal 197 miljoen euro beschikbaar. Wetenschappers van de Universiteit Maastricht (UM) zijn bij zeven van de elf projecten nauw...
-
De toekomst van ons voedsel? Die groeit in de labs van Brightlands
De land- en tuinbouw van de toekomst vraagt om slimme innovaties, duurzame teeltmethoden en weerbare gewassen. Op Brightlands Campus Greenport Venlo komt dat allemaal samen in Brightlands Next Generation Farming. Hier wordt niet alleen onderzoek gedaan, maar vooral gewerkt aan oplossingen die direct...