MCPER: Onderzoek voor en met burgers

Een platform voor wetenschappers die niet alleen voor, maar ook mét burgers onderzoek willen doen aan de Universiteit Maastricht: dat is het MPCER (Maastricht Platform for Community-Engaged Research). Community-engaged wil zeggen dat het onderzoek gaat over sociaal uitdagende vraagstukken, waarbij de relevante groepen uit de maatschappij betrokken worden en de kennis op een voor hen toegankelijke manier met hen wordt gedeeld. Op 3 oktober gaat het platform formeel van start.

Het platform, geleid door kinderrechtenonderzoeker Marieke Hopman, ondersteunt wetenschappers bij allerlei praktische aspecten van het doen van onderzoek in samenwerking met burgers. Van het krijgen van subsidies tot het delen van data. Hopman won hiervoor in 2017 een stimuleringsprijs van de UM tijdens de Opening van het Academisch Jaar.

Bekijk ook de korte video voor de officiële start van MPCER.