Lucas Lindeboom Wetenschapstalent van het jaar? Stem nu!

Ook dit jaar is er weer een UM’er genomineerd voor de Wetenschapstalent-verkiezing van New Scientist. Vorig jaar hebben we het goed gedaan met Michelle Moerel, hopelijk lukt dat dit jaar ook weer met Lucas Lindeboom. Hij is een van de 25 wetenschapstalenten die nog kans maken op de titel.

Lucas Lindeboom is een van de 25 wetenschapstalenten die nog kans maken op de titel. Met zoveel mogelijk internetstemmen maakt hij kans om bij de laatste vijf te komen. Helpen jullie mee? Breng je stem uit op de stempagina van de New Scientist. De verkiezing loopt tot en met 6 mei.

Wat doet Lucas precies?

De lever is lastig te onderzoeken. Een stukje lever uit een patiënt halen vereist een heftige ingreep. Bovendien kun je met zo’n methode geen informatie verkrijgen over de lever in zijn normale werkzame omgeving. Lucas Lindeboom werkt daarom aan een techniek die met magnetische resonantie spectroscopie (MRS) de stofwisseling van de lever meet. Voor deze techniek hoeven patiënten alleen plaats te nemen in een MRIscanner, die toch al in ziekenhuizen staat.

Met deze techniek kan Lindeboom onderzoek doen naar afwijkingen in de leverstofwisseling bij mensen met een zogeheten vette lever, een aandoening die bij ongeveer één op de drie mensen voorkomt. Hij kan bijvoorbeeld vetten uit een maaltijd volgen terwijl ze door het lichaam reizen of de omzetting van suiker naar vet bestuderen. Lindeboom hoopt MRS uiteindelijk ook voor andere ziektes in te zetten.

Stem op de pagina van de New Scientist

• Alisa verhuisde op 17-jarige leeftijd van Moskou naar Nederland om eerstejaars bachelorstudent Regenerative Medicine and Technology (RMT) te worden. De avontuurlijke geest van Alisa drijft haar steeds naar gloednieuwe ervaringen, zoals de RMT bacheloropleiding en haar hobby Tribal Fusion dansen.

• In de komende maanden deelt de Faculty of Health, Medicine and Life Sciences op Instagram tips over hoe je gezonder kan leven. Niet zomaar een verzameling van tips, wel gebaseerd op lopende onderzoeken binnen onze faculteit. Initiatiefnemers van dit idee zijn Lieve Vonken en Gido Metz, promovendi...

• Studenten aan onze faculteit zetten zich in om een impact te maken op gezondheid, welzijn en de maatschappij. Een van hen is Angelica, een masterstudent Health Education and Promotion die ervaringsdeskundige is op het gebied van de impact die goed geformuleerd advies kan hebben op iemands leven.