Keuzegids Masters 2018, hoe heeft de Faculty of Psychology and Neuroscience het gedaan?

De Keuzegids Masters is zoals elk jaar gepubliceerd, en dit jaar zijn er 5 programma’s van FPN, of waaraan FPN meewerkt opgenomen in de beoordelingen: Master in Psychology, Research Master in Cognitive and Clinical Neuroscience, Master in Forensic Psychology, Master Mental Health, and Master in Human Decision Science. Drie van deze programma’s ontvingen het kwaliteitszegel “Topopleiding”.

Ik zat samen met Prof. dr. Rob Ruiter, Vice-Decaan Onderwijs om de resultaten te bespreken.

Wat is jouw eerste reactie, wanneer een nieuwe ranking binnenkomt?

Het is altijd spannend en afwachten wat eruit komt. Het is een belangrijk iets zo’n ranking. Potentiële studenten kijken erna en nemen dit mee in hun keuze voor een opleiding. Je moet het wel altijd voorzichtig beoordelen, de verschillen tussen opleidingen zijn vaak heel klein. Je kunt met weinig punten verschil veel plekken stijgen of dalen. Maar het is altijd spannend om naar te kijken.

Hoe hebben we het dit jaar gedaan?

Erg mooi zijn de resultaten Research Master in Cognitive and Clinical Neuroscience, en de Master in Forensic Psychology, die staan net als vorig jaar weer bovenaan. Maar ook de Master in Human Decision Science heeft het zegel “Topopleiding” gekregen, deze doen wij samen met SBE (School of Business Economics), zij zijn penvoerder, maar wij verzorgen daar de helft van het onderwijs. We hebben echt topscores behaald: 84, 82, en 88, dus daar zijn we heel blij mee. Vooral de docenten en de begeleiding worden positief beoordeeld.

En de programma’s zonder het zegel “Topopleiding”?

Bij de Master Mental Health (samenwerking met Faculty of Health Medicine and Life Sciences) zijn een paar aspecten waar wij graag hoger op zouden scoren. Maar daar wordt hard aan gewerkt. Onze praktijkleraar Marleen Rijkeboer is bezig met Natalja Sarneel en anderen om de inhoud van het programma aan te passen. Zodat het meer voldoet aan de eisen van de tegenwoordige tijd. Een soort van Master Mental Health 2.0, zullen we maar zeggen.

Onze 1-jarige Master in Psychology is wat gezakt in de beoordeling. Met die daling zitten wij weer op het niveau van 2015 en 2016.

Thom Frijns

Was 2017 dan een uitschieter?

Ja, wat dat precies veroorzaakt heeft weten we niet. Dat is ook de relatieve aard van de rankings: wie vult op dat moment de enquête in, hoe groot is de respons. Als de respons laag is ben je altijd vatbaar voor fluctuaties.

Wat betekent die lagere ranking?

Als je naar de ranking kijkt doen we het nog steeds goed, een aantal van de programma’s die boven ons staan zijn erg specifiek. Dan komen wij eigenlijk na Enschede, en doen we het goed als je kijkt naar de reguliere masters in psychologie. Maar ook voor dit programma geldt dat wij aan het kijken zijn naar een herziening. De commissie “Master Plan” is bezig met kritisch te kijken naar hoe deze master in elkaar steekt.

Wat zijn punten van aandacht, waar deze commissie naar kijkt?

Een punt is dat het theoretische gedeelte van de opleiding loopt tot de Kerst, daarna is er in januari een blok “Professional/Academic Skills”, en dan begint een lange periode van onderzoeksstage. Het is erg op onderzoek georiënteerd, wat ons ook bijzonder maakt, maar het is belangrijk om te kijken of er ruimte is om andere courses aan te bieden die meer gericht zijn op employability. Op deze manier kan er meer voorbereiding komen op de arbeidsmarkt, want niet iedereen wil promovendus worden.

Ook kijken we naar de 6 specialisaties, zijn dit nog steeds de juiste, moeten er af, moeten er bij? Dit soort vragen stellen we.

Is deze commissie een reactie op de zojuist gepubliceerde rankings?

Nee, vanaf het moment dat het nieuwe bestuur is aangetreden (ongeveer 1,5 jaar geleden) is dit in gang gezet. Het is vanuit het bestuur zelf gekomen, je bent continu bezig met verbeteren van het onderwijs. Zo kijken wij in alle programma’s structureel naar: hoe kunnen wij dit programma beter maken? Het is nu aardig dat het bestaansrecht van de commissie bevestigd wordt. Het is een duwtje in de rug, “elk nadeel heb zijn voordeel” zoals Cruijff zou zeggen.

Wij zijn als faculteit tevreden, we doen het goed. En de aspecten die genoemd worden, zoals bijvoorbeeld toetsing, daar zijn wij het mee eens, en ook mee bezig. De studenten hebben ook dit jaar weer de Nationale Studenten Enquête ingevuld, de respons was bij de masters goed, in de bachelor iets lager. Hoe meer mensen reageren, hoe betrouwbaarder het resultaat. Dus aan de studenten: blijf evalueren!

Lees ook