GENIUS-lab: Kunstmatige intelligentie als hulp voor de mens

Hoe kan kunstmatige intelligentie experts bij hun werk helpen? Deze vraag wil het net gestarte GENIUS-lab beantwoorden. Onderzoekers zoeken betere manieren waarmee kunstmatige intelligente systemen informatie uit data halen. Het lab is een samenwerking tussen de Technische Universiteit Delft, de Universiteit Maastricht, dsm-firmenich en Kickstart AI.

Het GENIUS-lab (Generative Enhanced Next-Generation Intelligent Understanding Systems) richt zich op de samenwerking tussen mensen en kunstmatige intelligentie bij het ontdekken, beheren en ontsluiten van kennis binnen grote organisaties. Het onderzoek wil het gebruik van kunstmatige intelligentie versnellen in wetenschap, onderzoek, innovatie en operaties. De focus ligt daarbij op plekken waar het gebruik van kunstmatige intelligentie grote invloed kan hebben op kennisbeheer en besluitvorming voor bedrijven.

GENIUS

“Generatieve AI luidt nieuwe mogelijkheden in voor het maken van inhoud, maar het roept veel vragen op met betrekking tot de herkomst van gegevens, nauwkeurigheid en in het algemeen de betrouwbaarheid van AI. Aan de Universiteit Maastricht zijn we verheugd dat we deze kans krijgen om samen te werken met onze academische en industriële partners om sociale, wetenschappelijke en technische uitdagingen met betrekking tot generatieve AI aan te pakken met onze nieuw aangestelde promovendi."

- Prof. Michel Dumontier (Maastricht University)

Op de lange termijn willen de partners van GENIUS niet alleen de samenwerking tussen de mens en kunstmatige intelligentie verbeteren, maar ook de schaalbaarheid, betrouwbaarheid en efficiëntie van door kunstmatige intelligentie ondersteunde systemen te vergroten.

Het nieuwe lab is een NWO-meerjarenprogramma en ging begin 2024 van start als onderdeel van het Nederalndse Innovation Centre for Artificial Intelligence (ICAI).