Expertisecentrum ITEM pleit voor herziening Belgisch-Nederlandse Belastingverdrag

De lokale media besteedde deze week aandacht aan loonverschillen van grenswerkers in het onderwijs. Belgische leerkrachten die in Nederland werken, verdienen de eerste twee jaar netto 373 euro per maand minder dan hun Nederlandse collega's. Het verschil in beloning, als gevolg van een bepaling uit het Belastingverdrag Nederland-België wordt betiteld als 'onrechtvaardig en niet meer van deze tijd'. In hun interviews met Vlaamse krant 'Het Belang van Limburg' en Nederlandse krant Dagblad de Limburger respectievelijk pleitten Prof. dr. Anouk Bollen en Prof. dr. Marjon Weerepas (Expertisecentrum ITEM en Faculteit der Rechtsgeleerdheid) voor een herziening van het verdrag.

De situatie wordt veroorzaakt door Artikel 20 in het Belastingverdrag tussen de twee landen. Hierin wordt bepaald dat een grensoverschrijdende leerkracht de eerste twee jaar belasting betaalt in het woonland.

Volgens de hoogleraren van het Expertisecentrum ITEM leidt het ongelijke loon tot 'demotivatie', en worden scholen om dit probleem weg te werken gedwongen om 'creatieve oplossingen' te bedenken. Als voorbeelden noemt Weerepas een fictieve verhuizing naar Nederland of een aanstelling als nietleraar. Echter zorgen deze 'oplossingen' tijdelijk wel voor hogere loonkosten voor de Nederlandse werkgever.

Een mogelijke oplossing zou volgens Bollen zijn om de bepaling overeen te laten komen met bepalingen zoals uit het Duits-Nederlandse Belastingverdrag, waar Duitse leerkrachten die in Nederland werken al vanaf het begin belastingen betalen in Nederland.

Het 'Belastingverdrag Nederland-België' is onderwerp van discussie bij het overleg op 5 maart 2018 onder de Nederlandse en Belgische bewindslieden. Volgens Expertisecentrum ITEM een goede gelegenheid om na te denken over een mogelijke herziening van deze benadelende bepaling.

Prof. dr. Anouk Bollen en Prof. dr. Marjon Weerepas zijn beiden verbonden aan de Faculteit der Rechtsgeleerdheid en het Institute for Transnational and Euregional cross border cooperation and Mobility. Expertisecentrum ITEM is de spil van onderzoek, advisering, kennisuitwisseling en trainingsactiviteiten omtrent grensoverschrijdende mobiliteit en samenwerking. Onder voorzitterschap van Prof. dr. Marjon Weerepas werd door Vereniging voor Belastingwetenschap in juni 2017 een rapport opgesteld getiteld 'Grenswerkers in Europa: Een onderzoek naar fiscale, sociaalverzekerings- en pensioenaspecten van grensoverschrijdend werken’. In totaal komt de Commissie grenswerkers tot 39 aanbevelingen om de positie van de grenswerker te verbeteren.

De aanbevelingen uit het rapport zijn online te raadplegen via de onderstaande link:
Grenswerkers in Europa - 39 aanbevelingen voor positie grenswerkers

Bronnen:

• Vergetelheid in Belastingverdrag hindert grensarbeid - €373 minder loon voor Belgische leraren in Nederland (26 februari 2018) Het Belang van Limburg (BE)
  • Belgische leraar is fiscaal de klos (27 februari 2018) Dagblad de Limburger (NL)