Estella: “Als je studeert met een functiebeperking, heb je een andere realiteit. Ik vergelijk mezelf niet meer met anderen”
14 oktober 2024
Studeren is voor psychologiestudent Estella Jardi Roca anders dan voor de meeste studenten. Door chronische ziektes moet ze regelmatig colleges missen vanwege ziekenhuisbezoeken en heeft ze meer rust nodig dan haar leeftijdsgenoten. Ondanks de beperkingen wist Estella altijd één ding zeker: ze wilde hoe dan ook haar droom om te studeren mogelijk maken. En dat is gelukt! Hoe ervaart zij studeren met een functiebeperking? Welke tips heeft ze voor anderen?
Het “onmogelijke” toch mogelijk maken
In het buitenland studeren was altijd al een droom van Estella. Alleen dacht ze lange tijd dat dit niet voor haar was weggelegd vanwege haar gezondheid. Toch besloot ze ervoor te gaan. “Juist omdat ik een paar tegenvallers had gehad qua gezondheid, realiseerde ik me dat ik er alles aan wilde doen om het mogelijk te maken.” Estella vond het wel spannend om met haar ziekte ver weg van familie te studeren. “Maar,” zo benadrukt ze, “ik heb een Nederlandse partner en heb nu een fijn netwerk in Nederland. Maastricht voelt inmiddels als thuis.”
Per dag kijken hoe het gaat
Voor Estella is het niet vanzelfsprekend om elke dag naar college te gaan. Ze lijdt aan artritis (chronische gewrichtsontsteking, red.) en het Syndroom van Ehlers-Danlos (een bindweefselaandoening red.). Deze ziekten hebben grote impact op haar gewrichten en spijsverteringssysteem. Estella krijgt sondevoeding en loopt door haar medicatie vaak infecties op. Dat heeft grote gevolgen voor haar dagelijks leven, ook voor haar studie. Estella vertelt: “Ik volg een aangepast studieprogramma, omdat het moeilijk te voorspellen is hoe ik me over een maand of week voel. Ik moet per dag kijken hoe het gaat.”
Voor Estella is het een struggle geweest dat ze niet altijd kan wat andere studenten kunnen. “Eerder vergeleek ik mijn leven vaak met dat van andere studenten. Nu besef ik dat mijn realiteit gewoon anders is. Ik focus op mijn eigen proces en waardeer wat wel lukt in plaats van wat niet kan.”
“
“Ik focus op mijn eigen proces en waardeer wat wel lukt in plaats van wat niet kan.”
Estella Jardi Roca
Disability Support
Aan het begin van haar studietijd is Estella naar Disability Support gestapt voor begeleiding bij studeren met een functiebeperking. “Wat mij onder andere heeft geholpen, is dat ik twee voorkeuren mag opgeven voor tijden waarop ik werkgroepen volg. Veel mensen zouden niet blij worden van college om half 9 ’s ochtends, maar voor mij werkt dat juist fijn. Dan heb ik meer ruimte om doktersafspraken te plannen of rust te nemen.”
Verder mag Estella meer werkgroepen missen dan gemiddeld. “Bij mijn bachelor ben je verplicht bij een bepaald aantal werkgroepen aanwezig te zijn. Ik mag iets vaker afwezig zijn, omdat dat soms door mijn gezondheid of ziekenhuisbezoeken niet anders kan.”
Wat Estella andere studenten met een functiebeperking of chronische ziekte wil meegeven? “Focus op jezelf en accepteer dat je misschien niet hetzelfde pad als de gemiddelde student bewandelt. Jouw realiteit is – hoe pijnlijk ook – anders.” Verder helpt het Estella om haar gezondheid continu op de eerste plek te zetten. Ook dat wil ze anderen meegeven. “Ga niet over je eigen grenzen heen. Als het qua gezondheid niet lekker gaat, dan gaat studeren ook moeizaam. Dus kun je maar beter goed voor jezelf zorgen.”
Toekomstambities
Nu ze in haar derde studiejaar zit, heeft Estella al een goed beeld van haar toekomstambities. Het liefst wil ze in de neurowetenschap verdergaan. Ze heeft zelfs al een aandachtsgebied voor ogen. “Ik zou meer willen leren over hoe chronische pijn het brein beïnvloedt en andersom. Dat raakt natuurlijk aan mijn eigen situatie. Ik vind het mooi om anderen in zo’n situatie te kunnen helpen.”
Tekst: Romy Veul Foto's: Joris Hilterman
Lees meer verhalen over studeren met een beperking of chronische ziekte
Sinds de middelbare school weet geneeskundestudent Julia Schepers dat ze dyslexie heeft. Toen ze 3 jaar geleden kwam studeren aan de UM, stapte ze al snel naar Disability Support om ondersteuning te vragen voor haar dyslexie.
Studeren is voor psychologiestudent Estella Jardi Roca anders dan voor de meeste studenten. Door chronische ziektes moet ze regelmatig colleges missen vanwege ziekenhuisbezoeken en heeft ze meer rust nodig dan haar leeftijdsgenoten.
Sinds de middelbare school weet geneeskundestudent Julia Schepers dat ze dyslexie heeft. Toen ze 3 jaar geleden kwam studeren aan de UM, stapte ze al snel naar Disability Support om ondersteuning te vragen voor haar dyslexie.
Bewegende oranje stippen op een gele achtergrond zijn het eerste teken dat er iets bijzonders gebeurt in de wereldwijd beroemde kalksteengroeve in de Maastrichtse Sint-Pietersberg. Dichterbij zie je dat het om mensen gaat gekleed in oranje hesjes. Het zijn studenten van het Maastricht Science Programme en hun begeleiders.
Het terrein aan de Sorbonnelaan in de Maastrichtse wijk Randwyck oogde zo’n twee jaar geleden nog ietwat kaal en afgelegen. Dat had vooral te maken met de modulaire en tijdelijke uitstraling van de studentenwoningen die er in korte tijd zijn gerealiseerd. Inmiddels krijgt de plek steeds meer het karakter van een heuse studentencampus, dankzij de aangebrachte groenvoorzieningen, ontmoetingsplekken en de mix aan studenten die er dagelijks komt en gaat. De campus is nu het thuis van ruim 800 studenten. Hoe het is om te wonen, leven en werken op deze plek? We vroegen het tijdens een rondje over het campusterrein.