Eerstejaars bachelorstudenten redden ontvoerde professor

150 nietsvermoedende bachelorstudenten namen afgelopen week deel aan een alternate reality game. Nadat ze aan hun introductiedagen bij het Department of Data Science and Knowledge Engineering waren begonnen, wisten ze binnen 30 uur gezamelijk een bom onschadelijk te maken en als helden onthaald te worden.

Eerstejaars studenten van de opleiding Data Science and Artificial Intelligence bevonden zich afgelopen maandag in een vreemde situatie. Studenten die al vroeg waren ingelogd voor het facultaire introductieprogramma werden geconfronteerd met bijzondere beelden: voor aanvang van het virtuele welkomstpraatje zagen ze hoe mannen en vrouwen in het zwart de collegezaal uitkamden en sprekers escorteerden.

MASA introduction

Aan de hand van een serie online puzzels vermomd als groepsopdrachten – kenmerkend voor de leermethode van de opleiding – ontdekten ze een bizar complot. 15 groepen van ongeveer 10 studenten vlogen door de puzzels, waarbij ze zowel binnen als buiten hun eigen groep samenwerkten via Zoom, Google Docs, Whatsapp en het speciaal gebouwde sociale mediaplatform van de UM.

Wát zeg je?

Eén groep ontdekte dat een professor ’s ochtends vroeg was ontvoerd; een andere groep onthulde dat hij werd vastgehouden in zijn kantoor. En ja, kon een andere groep bevestigen, er was een bom in het spel. Die zou waarschijnlijk de volgende dag om 1 uur ’s middags ontploffen: de live countdown op Youtube was eerder al ontdekt.

Ondertussen reconstrueerden andere groepen het rijke achtergrondverhaal van de alternate reality game. Een ontstemde man had zijn werkgever (een zekere ruimtevaartorganisatie) voor zijn data science-opleiding willen laten betalen, door voor te stellen om als spion/student aan de UM te studeren. In plaats daarvan ontving hij orders om te introductieperiode te infiltreren en de universiteit bang te maken... met een ontvoering.

Een alternate reality game (ARG) is een interactief verhaal dat de echte wereld als platform gebruikt. ARGs gebruiken 'transmedia storytelling' om een verhaal te vertellen dat kan veranderen aan de hand van de ideeën en handelingen van spelers.  

Wikipedia

Online collaboration

Bevrijd de gijzelaar!

Tijdens de tweede dag van de faculteitsintroductie werden ongeveer 80 studenten uitgenodigd om op de campus deel te nemen – op 1.5m afstand in de nieuwe COVID-bestendige collegezalen – terwijl nog eens 90 studenten online meededen. De online groep bestuurde een camera via Zoom, die ze naar het kantoor van de ontvoerde professor stuurden om inderdaad een bom aan te treffen. De offline groep had intussen ontdekt hoe de bom onschadelijk kon worden gemaakt, waarna de professor succesvol werd bevrijd via een door Zoom aangestuurde draadjes-doorknip-sequentie.

Defeating MASA

Terugkeer van MASA

Return of MASA

Op donderdag werden ook de nieuwe masterstudenten geconfronteerd met de slechteriken van MASA toen een plaats delict werd ontdekt op de campus. Studenten die op de campus aanwezig waren werkten via Zoom samen met online studenten om te ontdekken dat de kidnapper was teruggekeerd: hij had zijn eigen dood in scène gezet in een laatste poging om DKE dwars te zitten.

Net als eerder in de week mislukte het plan. Zowel de bachelor- als masterstudenten zagen razendsnel door het complot heen. De nieuwe DKE-studenten kunnen zichzelf dus prima organiseren en schakelen zonder moeite schakelen tussen online en offline communicatie: dat voorspelt veel goeds voor de start van het nieuwe academische jaar!

 

Lees ook

  • Kim Ragaert en de studenten van SublimeStone zijn de winnaars van de publieksprijzen die tijdens de verkiezing van de Ingenieur van het jaar werden uitgereikt. De winst en de nominatie van beiden, door het Koninklijk Instituut van Ingenieurs, laten zien dat de Universiteit Maastricht, en vooral de...

  • Het Koninklijk Instituut van Ingenieurs nomineerde Kim Ragaert en de studenten van SublimeStone voor de prijs van beste ingenieur en beste studententeam van 2024. Beiden horen bij de laatste 3 finalisten in hun categorie. Wil jij ook dat de beste ingenieurs winnen, stem dan nu op UM!

  • Hoe repareer je een scheur in kalksteen, zoals mergel? Nou, vraag gewoon een paar bacteriën om het voor je te doen. Dit is in het kort het doel dat 11 studenten van de Universiteit Maastricht zichzelf stelden. Het lukte, ze eindigden in de top 10 van de beste undergraduate-projecten van de iGEM...