Een geschenk uit de hemel

Onderzoek naar gezondheid bij vrouwen, kinderobesitas, een screeningstool tegen kanker, angst bij ouderen met dementie of ernstig hersenletsel: UM-onderzoekers verbonden aan het Universiteitsfonds Limburg raken aan de meest uiteenlopende topics. Wat ze met elkaar gemeen hebben? Hun studies zijn van groot maatschappelijk belang, ze hebben duizend en één baanbrekende ideeën, maar zitten vaak verlegen om voldoende financiering. En dat terwijl de wereld wetenschappers met grootse dromen hard nodig heeft.

Universiteiten zijn in steeds grotere mate afhankelijk van (particuliere) giften. Marcel Aries, neuroloog-intensivist in het Maastricht UMC+, weet er alles van. Ruim vijf jaar geleden richtte hij het HersenStrijd Fonds op. Samen met collega’s en vrijwilligers haalde hij de afgelopen jaren via onder andere crowdfunding en publieke acties tienduizenden euro’s op. Het doel? Zoveel mogelijk hersencellen redden en bewustwording creëren rond hersenletsel. Maar daar is geld voor nodig, veel geld. Het ontvangen van een nalatenschap kan een fonds als dit in één klap in een stroomversnelling doen belanden.

Razendsnelle helmen met gezonde hersenen

In 2019 schitterde Aries reeds in het UMagazine: waar het fonds toen nog in de kinderschoenen stond, is het de afgelopen jaren uitgegroeid tot een krachtig fonds met een heldere profilering, zowel binnen als buiten de UM. “Waar we vijf jaar geleden vooral bezig waren met naar buiten treden – met sportevents, rondetafelgesprekken, lezingen en veilingen – worden wij nu steeds vaker gevonden. Zo kozen wielerploeg Jumbo-Visma en helmenfabrikant Lazer ons begin dit jaar als goed doel tijdens de wielerwedstrijd Parijs-Roubaix. De renners reden met speciale helmen met gezonde, roze hersenen erop afgebeeld, die later werden geveild. Een fantastische mijlpaal. Nu onze naamsbekendheid groeit is er weer meer tijd voor onderzoek naar acuut hersenletsel. Hiervoor zijn we constant op zoek naar financiering.”

Nalatenschap maakt tweede PhD-onderzoek mogelijk

Begin 2023 ontving het HersenStrijd Fonds een waar ‘geschenk uit de hemel’, zoals Aries het treffend verwoordt. Een particulier nam het fonds op in haar testament en liet een prachtig bedrag na aan de UM als goed doel. Een nalatenschap kan in één klap een enorme doorbraak forceren in wetenschap. “Het werkt voor een onderzoeker als een soort katalysator”, legt Aries uit. “Een nalatenschap opent deuren: naar onderzoeksbeurzen die vaak eigen financiële inleg vereisen, samenwerkingen met andere onderzoekers of een unieke ervaring in het buitenland.” Het HersenStrijd Fonds was reeds aan het sparen voor een tweede PhD-onderzoek, een droom die plots werkelijkheid wordt. “In ons eerste PhD-traject onderzochten we een nieuwe therapie bij ic-patiënten die een ernstig ongeval doormaakten. In dit onderzoek betrekken we een bredere doelgroep, onder wie ic-patiënten die door een bloeding of infectie hersenletsel opliepen. Op de ic is het bewaken van de hersenen een ondergeschoven kindje. Daar willen we verandering in brengen. Onderhand zijn we ook alweer aan het sparen voor de volgende stap: het aantrekken van een postdoc.”

Ruimte voor creatief onderzoek

Een nalatenschap creëert ruimte voor creatief onderzoek. Je zit immers meestal niet vast aan allerhande voorwaarden en eisen. En zonder dit afvinklijstje ontstaat er veel vrijheid. “Een onderzoeksveld als ernstig acuut hersenletsel schreeuwt om creativiteit: op ic-gebied is er immers al 25 jaar geen nieuwe ontdekking gedaan. Dat moet en kan anders. Ook onze PhD-studenten willen we die creativiteit en vrijheid bieden, om zo hopelijk tot baanbrekende nieuwe inzichten te komen.”
Een nalater bekrachtigt het vertrouwen in de onderzoeker door middel van een gulle gift. “De grote betrokkenheid en het warme hart dat iemand specifiek jouw onderzoek toedraagt, geeft een geweldig gevoel. Iedere dag zet ik me weer in voor het HersenStrijd Fonds. Af en toe vraag je je dan af: zijn alle uren die ik erin steek het waard? Als je dan het nieuws krijgt dat iemand zo’n waardevol en persoonlijk geschenk voor je achterlaat, dan valt alles op z’n plek.”

Tekst: Anouk van den Brink
Fotografie: Harry Heuts

UMagazine

Nalaten aan de UM is jouw gift voor het leven.

(Belastingvrij) schenken aan dit goede doel betekent immers dat je bijdraagt aan een betere toekomst. Ook als je er zelf niet meer bent, kunnen UM-onderzoekers met jouw gift doorwerken aan je idealen. Jij bepaalt aan welk thema, onderzoek of project je geeft. Een gift aan de UM betekent tevens dat je zeker weet dat je geld veilig wordt beheerd en gespendeerd. We vertellen je graag meer over de mogelijkheden! Neem bij interesse contact op via info@ufl-swol.nl.