De 100K alumnus
Manon Weusten is de 100.000-ste alumnus van Universiteit Maastricht. De geboren Zuid-Limburgse heeft een internationale blik, houdt van haar regio en wil graag een leven lang blijven leren. Ze vertelt wat de UM voor haar carrière heeft betekend – en waarom ze niet graag in de belangstelling staat.
Iemand moest het worden. Hoe vond Manon Weusten het om als 100.000-ste afgestudeerd te zijn aan de UM? “Ik had geen idee totdat het Alumni Office contact met me opnam. Het is natuurlijk een hele eer. Maar ik ben niet zo dol op alle aandacht,” lacht ze.
Weusten, die in november officieel afstudeert, is misschien niet de meest typische UM-student. Maar ze is wel geweldige reclame voor het Zuid-Limburgse hoger onderwijs en de kansen die het biedt aan mensen met talent en toewijding. Ze werd geboren in Heerlen en ging naar de middelbare school in Meerssen, een dorp in de buurt van Maastricht. Daarna verhuisde ze naar Kenia, omdat ze geïnteresseerd was in tropische geneeskunde. Daar studeerde ze Pharmacy and Medicine aan de Kenyatta University in Nairobi.
Een lange weg
Na twee jaar kwam het besef dat geneeskunde niet haar levensroeping zou zijn. Ze ging terug naar huis en schreef zich in voor Business Economics aan de Hogeschool Zuyd in Sittard. Een bijbaantje opende haar ogen voor haar ware passie: boekhouden. “Ik weet dat het niet het meest sexy onderwerp is,” zegt ze met een grote grijns.
Naast haar bacheloropleiding volgde Weusten een pre-master aan de UM, waarmee ze later verder zou kunnen studeren. “Ik ging elke week naar Maastricht. Het was allemaal veel wetenschappelijker, de informatiedichtheid was veel groter, en het onderwijs was in het Engels.” Ze wilde graag verder leren. “Maar ik was bang om te veel studieschuld op te bouwen, dus ik besloot te gaan werken.”
Tekst gaat verder onder de foto.
Werken en studeren
Ze vond een baan in Heerlen: financiële verslaglegging voor AZL, een financiële instelling die voor pensioenfondsen werkt. “Ik leerde veel en het was een goede ervaring, maar na een paar jaar wilde ik doorgroeien.” Ze ging aan de slag bij het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS), ook in Heerlen, als statistisch analist voor grote ondernemingen. “Vanaf het begin heb ik daar gezegd dat ik op een gegeven moment verder wilde studeren en meer wetenschappelijk onderwijs wilde volgen.” Een paar jaar later, op de vooravond van haar eerste promotie, was het zover.
“Ik wist al dat Maastricht een mooie stad was en dat het onderwijs aan de UM erg goed bekend stond.” De doorslaggevende factor? Dat was de tweejarige deeltijdmaster Accounting and Control van de UM, waardoor ze kon blijven werken en 's avonds en in het weekend studeren. “Iedere vrijdag was ik in Maastricht en voelde ik me weer student. Na een dag met colleges ging ik soms wat drinken, of naar de kapper – dat soort kleine dingen.” Tegelijkertijd was het programma wel uitdagend. “In het begin vond ik het moeilijk om in teams te werken en altijd afhankelijk te zijn van anderen. Ik weet ook nog dat ik nogal overdonderd werd door al die honderden mensen met wie ik tegelijkertijd examen moest doen in het MECC [conferentiecentrum in Maastricht].”
Ambitie en flexibiliteit
Weusten was niet alleen te spreken over de flexibiliteit van het programma en de opzet van het curriculum, maar vond de achtergrond van haar medestudenten ook interessant. “Er waren veel mensen uit de regio die al werkzaam waren in de accountancy, maar in verschillende contexten, van familiebedrijven en grote bedrijven tot de publieke sector. Het was fascinerend om deel uit te maken van een groep mensen die al die verschillende ervaringen met zich meebrachten.”
Ze is dankbaar dat CBS haar de kans bood om door te studeren. “Ze zijn een geweldige werkgever. Ze zijn heel flexibel en hebben mij aangemoedigd om me verder te ontwikkelen. En het helpt natuurlijk om te weten dat mijn werk een positieve maatschappelijke impact heeft.” Ze wil graag bij het CBS blijven, waar ze nu onderzoeker is op de afdeling globalisering. “Misschien wil ik ooit nog promoveren, maar dan wel weer gecombineerd met werken. Ik wil graag meer onderzoek doen naar datgene waar ik me in mijn werk mee bezighoud.”
Levenslang leren in Limburg
Weusten is een voorstander geworden van levenslang leren. “Na een paar jaar werken twijfelde ik of ik nog wel zou kunnen studeren, maar de werkervaring en het feit dat ik volwassener ben geworden helpen echt.” Ze ontdekte dat de combinatie van studeren en werken weliswaar veeleisend is, maar ook zo zijn voordelen heeft.
“Mijn studie en mijn werk versterkten elkaar. Ik leerde dingen over wetenschappelijk onderzoek die ik in mijn werk meteen kon toepassen. En in mijn baan had ik veel dingen geleerd, zoals programmeren, die weer van pas kwamen bij sommige opdrachten van de UM.” Ze raadt studenten ten zeerste aan om een baan te nemen, omdat dit kan helpen om je opgedane kennis toe te passen.
Behalve dat ze zich wat zenuwachtig maakt over de publiciteit, houdt de status van 100.000-ste alumnus Weusten nou niet bepaald bezig. “Ik kijk er echt naar uit om mijn afstuderen met mijn familie te vieren, maar de ceremonie vindt de dag voor mijn huwelijk plaats en in januari verwachten we een kind.” De ceremonie wordt dus een mijlpaal voor zowel Weusten als de UM – en beiden kijken nu al met optimisme en ambitie naar de toekomst.
Tekst: Florian Raith
Fotografie: Harry Heuts
Op maandag 7 oktober kreeg Manon uit handen van Rianne Letschert, collegevoorzitter van de Universiteit Maastricht, een certificaat overhandigd voor het zijn van de 100K alumnus.
Lees ook
-
Eén miljard dollar. Dat bedrag mocht een medische universiteit in New York City dit jaar bijschrijven na het openen van het testament van een overleden schatrijke weduwe van een succesvol belegger. Een enorm bedrag natuurlijk, maar in de Angelsaksische landen is het schenken en nalaten aan universiteiten niets bijzonders. Dergelijke bedragen zijn in Nederland nog ondenkbaar, maar alumni zouden daar een grotere rol in kunnen spelen.
-
Kunnen digitale tweelingen van het hart gepersonaliseerde zorg bieden? In deze Science Story vertelt Dr. Nick van Osta over zijn onderzoek hiernaar.
-
Schoolkinderen presteren vooral bij het rekenen beter als ze op school gezond lunchen en gevarieerd bewegen. Dat blijkt uit nieuw onderzoek op basis van data uit het langjarige studieproject Gezonde Basisschool van de Toekomst (GBvT) van Universiteit Maastricht (UM).