Daan Baeten – van biomedisch wetenschapper tot impactvolle consultant in gezondheidswetenschappen en gezondheidszorg

Alumni story Governance and Leadership in European Public Health

Daan begon aan Governance and Leadership in European Public Health (GLEPH) met een master in Biomedical Sciences. Hij keek verder dan onderzoek in het laboratorium, daar zorgde Daan's fascinatie voor beleidsvorming, strategie, bestuur en communicatie voor. Daan werkt nu als strategie- en beleidsadviseur voor een adviesbureau van de Big Four met een duidelijke missie: organisaties binnen de gezondheidszorg helpen om te groeien in hun domein. 

Daan: "Ik was altijd al geïnteresseerd in de Europese Unie, vooral op het gebied van gezondheidszorg, farma, geopolitiek, transport en mobiliteit. Kiezen voor GLEPH was een makkelijke keuze, omdat het programma zich richt op de complexiteit van EU-processen en studenten voorbereidt die willen werken als leiders en consultants in de gezondheidszorg." 

PGO: een passende academische leermethode

Omdat ik vastbesloten was om een master te behalen, heb ik me aangemeld bij Universiteit Maastricht voor de master Biomedical Sciences en daarna voor GLEPH." Universiteit Maastricht maakt gebruik van de Probleemgestuurd Onderwijs methode, een zeer actieve manier van leren met korte deadlines, veel interactie en een focus op praktische vaardigheden. "Vergeleken met mijn bacheloropleiding werd ik ineens een hoogpresterende student. Ik nam zelfs deel aan het Premium Excellence-programma."

Van theorie naar praktijk: raamwerken en modellen toepassen

Hoewel Daan aan GLEPH begon als een ervaren Probleemgestuurd Onderwijs student, was hij nog erg onbekend met de inhoud van het programma. "Biomedical Sciences is praktisch met een focus op kwantitatief onderzoek. GLEPH past meer kwalitatieve onderzoeksmethoden toe en leert je werken met verschillende raamwerken en modellen. In het begin waren dit erg abstracte concepten voor mij, maar na een jaar had ik een volledig begrip van het toepassen van deze methoden in organisaties." Als voorbeeld gebruikt Daan het TAPIC-raamwerk van het European Observatory, dat wordt gebruikt voor nauwkeurige en contextgevoelige analyses van bepaalde systemen en beleidsmaatregelen.

Wetenschap, met ruimte voor verkenning

Daan maakt voor zijn dagelijkse werk vaak gebruik van de wetenschappelijke onderzoeksvaardigheden die hij in GLEPH heeft geleerd. Als consultant is hij echter niet gebonden aan strikte richtlijnen van wetenschappelijke methodieken. "Ik combineer mijn kennis van onderzoeksmethodologie met mijn sterke punten in communicatie, wetenschap, bestuur en beleid om strategische ondersteuning te bieden aan organisaties in de publieke en/of zorgsector." 

Een programma voor alle leeftijden

Daan begon het programma in een kleinschalige groep, met studenten variërend van 21 tot 65 jaar. "Dat maakte het heel interessant omdat meer ervaren studenten een idee konden geven van de carrièremogelijkheden binnen GLEPH en andere studenten konden verrijken met hun expertise. Ik houd nog steeds contact met deze mensen, het is handig om contact met elkaar op te nemen als er vragen zijn over best practices of beleid in bepaalde landen, of hoe je een framework toepast op een specifiek geval."   

Lees ook

  • Nieuw inzicht in rol hersenen bij psychiatrische aandoeningen

    Het is al jaren bekend dat sommige delen van het brein bij bepaalde psychiatrische aandoeningen kleine afwijkingen laten zien. Het was echter lange tijd niet duidelijk of deze veranderingen in de hersenen komen door de ziekte zelf, door medicatie of door rookgedrag. In een recente studie hebben...

    Graphic image of a brain.
  • Diana Kramp – Een bijdrage aan zorg door kennis en ervaring

    Is de zorg verbeteren enkel een opdracht voor ons zorg- en academisch personeel? In eerste instantie zou je zeggen van wel. Maar soms zijn er collega’s binnen onze gezondheidsfaculteit die de zorg zélf ondergaan, en een drang voelen om eraan bij te dragen vanuit een patiëntenperspectief. Deze...

    Diana Kramp