Brightlands Circular Space: snelweg naar circulaire plastics

Afval hergebruiken als grondstof voor nieuwe producten: het klinkt als de oplossing voor het terugdringen van fossiele grondstoffen in bijvoorbeeld de productie van plastics. Maar, hoe doe je dat op industriële schaal? Eind november kregen de Universiteit Maastricht en haar partners TNO en Brightlands Chemelot Campus het groene licht voor de start van Brightlands Circular Space op de Chemelot Campus in Sittard-Geleen. Hier zullen wetenschap en bedrijfsleven werken aan het versneld ontwikkelen van duurzame en circulaire plastics uit afval.

“Brightlands Circular Space is uniek voor de regio, omdat voor het eerst al het onderzoek naar de recycling van plastics en de ontwikkeling van de hele technische keten op één plek samenkomt”, zegt prof. dr. Kim Ragaert over de taak van Brightlands Circular Space (BCS). Ragaert is hoogleraar Circular Plastics bij de Maastrichtse Faculty of Science and Engineering. Aan de hand van een gerecyclede plastic fles illustreert ze het voordeel van BCS. “Stel, de kwaliteit van gerecycled plastic is onvoldoende, waardoor vlekken in de fles ontstaan. Nu is het zeer moeilijk de oorzaak te vinden. Het bedrijfsleven heeft niet altijd de mogelijkheid om op zoek te gaan terwijl in de R&D-wereld onderzoek heel diffuus is: verschillende organisaties nemen elk een stap van het recycleproces voor hun rekening: sorteren, wassen, granuleren en de productie van nieuwe flessen gebeurt op verschillende locaties. In BCS komt die hele technische keten samen en kunnen we doelgericht uitzoeken waar het kwaliteitsprobleem ontstaat.”

Door alle onderdelen van het proces en verschillende partijen bij elkaar te brengen, draagt BCS bij aan het realiseren van de circulaire economie: een economie waarin afval zo veel mogelijk dient als grondstof voor nieuwe producten. Zowel Nederland als Europa willen die duurzame overgang in het jaar 2050 gemaakt hebben.

Fundamenteel onderzoek

Als onderdeel van het landelijke programma Circular Plastics NL stelt het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat daarnaast 25 miljoen euro uit het Nationaal Groeifonds beschikbaar. Om BCS te huisvesten, verrijzen de komende jaren een aantal nieuwe gebouwen op de Chemelot Campus. Hierin komen onder meer faciliteiten voor het onderzoeken, ontwikkelen en testen van grootschalig hergebruik van plasticafval door bijvoorbeeld mechanische of chemische recycling.

Ragaert zal samen met dr. Pilar Ruiz (beiden van de onderzoeksgroep Circular Chemical Engineering) ook fundamenteel onderzoek naar de recycling van plastics doen. “We zijn bijvoorbeeld geïnteresseerd in de manier waarop microplastics ontstaan tijdens de recycling. Zodra we weten waar en hoe ze ontstaan, kunnen we onderzoeken hoe we de schadelijke microplastics kunnen voorkomen.” Naast het onderzoek, verzorgt de Universiteit Maastricht onder andere de bacheloropleiding Circular Engineering. BCS laat de studenten kennis maken met de wondere wereld van de plasticrecycling.

Naar verwachting is Brightlands Circular Space in 2026 operationeel.

Lees meer op de website van Brightlands