Circular Chemical Engineering

Betere monitoring kwaliteit plasticrecycling dankzij nationale subsidie.

De perfecte recycling van kunststoffen uit huishoudelijk afval komt een stap dichterbij dankzij onderzoek naar de monitoring van de kwaliteit tijdens alle fasen van de recycling. De Universiteit Maastricht, het Nationaal Testcentrum Circulaire Plastics en hun partners, krijgen een overheidssubsidie van bijna 2 miljoen euro waarmee hun onderzoek in een stroomversnelling komt.

We verzamelen allemaal plastic verpakkingsafval, zoals tubes, flessen, potjes en folies, om het te laten recyclen. Het gaat om een mix van verschillende materialen met daarin ook nog verontreinigingen als inkt, lijm, etiketten en niet op de laatste plaats resten van het product dat in die verpakking zat. “Ook al was en scheid je het afval op soort plastic dan nog zitten er meerdere procenten verontreinigingen en andere soorten plastic in het materiaal”, zegt Kim Ragaert, hoogleraar Circular Plastics binnen de onderzoeksgroep Circular Chemical Engineering van de Faculty of Science and Engineering. “Het perfect scheiden van kunststofafval is op dit moment technisch vrijwel niet mogelijk”.
Om de kwaliteit van het eindproduct, gerecycled kunststof, in de gaten te houden zijn voldoende gegevens van alle stappen van het recycleproces nodig. Die gegevens komen voort uit de in-line monitoring, in real-time en ingebouwd in het productieproces. Tijdens het Monitoring Quality in Plastic Recycling onderzoek (MoQuP-R) staat de ontwikkeling van deze monitoring centraal.

Recycling

Het Nationaal Testcentrum Circulaire Plastics (NTCP) kijkt naar de kwaliteit van de scheiding en voorbewerking (inclusief wassen) van het verpakkingsafval. Ragaert en haar collega’s Rudinei Fiorio, Ali Gooneie, Sin Yong Teng en Marcel van Eijk gebruiken daarnaast diverse analysetechnieken om de kwaliteit tijdens de recycling in de gaten te houden. “Het gaat om productieprocessen als extrusie, ontgassen en smeltfiltratie waarbij we de chemische samenstelling van de kunststof monitoren, net zoals de vloei- en verwerkbaarheid van het gesmolten plastic”, zegt Ragaert.

Het onderzoek is een initiatief van Marcel van Eijk, R&D-manager bij het NCTP en universitair hoofddocent bij de Universiteit Maastricht. De Rijksdienst voor Ondernemend Nederland geeft samen met het Nationaal Groeifondsprogramma Circular Plastics NL een subsidie van ruim 1,9 miljoen euro aan MoQuP-R. Het totaalbudget voor het project komt daarmee op 2,6 miljoen euro waarvan bijna 1 miljoen euro voor het Maastrichtse deel van het onderzoek is. Ragaert: “Met het geld zullen we stevige stappen zetten om analytische kennis nu ook echt in-line te brengen in het recyclingproces”.

Precious Plastic

Naast de Universiteit Maastricht en het Nationaal Testcentrum Circulaire Plastics werken de volgende partners mee aan MoQuP-R:

• TNO
  • Danone
  • LyondellBasell
  • Graham Packaging
  • Verpact

• Het programmeren van kwantumcomputers staat, net als de kwantumcomputer zelf, nog in de kinderschoenen. Onderzoekers die aan quantum computing werken, zijn vaak natuurkundige, wiskundige of computerwetenschappers met een zwak voor de wiskunde van de kwantummechanica.

• Quantum Computers

Wat is Kwantum?

Atomen en de kleinere elementaire deeltjes gedragen zich op vreemde, soms onvoorspelbare manieren. Het klinkt vreemd, maar juist die onvoorspelbaarheid geeft een kwantumcomputer zijn kracht. Exacte berekeningen maken, met ongekende mogelijkheden en op een manier die natuurkundigen nog steeds niet...

• Gerco Onderwater onderzoekt hij de smaak van het heelal en bewaakt hij de smaak van het Maastricht Science Programme. Tijdens zijn oratie, 31 mei, gaf hij een voorproefje van zijn werk voor beiden.