Beter leren en gezonder groot worden met groenterijke schoollunches

Slechts vier op de tien jonge kinderen in Nederland eten voldoende groente en fruit en het aantal kinderen met overgewicht in Nederland neemt snel toe. Dat moet anders, vindt Kokkerelli. Zij doet in opdracht van het programma Jeugd, Voeding & Gezondheid onderzoek naar warme, groenterijke schoollunches in combinatie met lesmateriaal. Jong geleerd is oud gedaan!

De overgrote meerderheid van de Nederlandse kinderen eet te weinig groenten en fruit en teveel ongezonde producten zoals frisdrank, zoete en zoute snacks. Dit heeft gevolgen voor het welzijn van kinderen: een ongezond voedingspatroon bij kinderen verhoogt het risico op het ontstaan van ziekten zoals obesitas, diabetes type 2 en hart- en vaatziekten in hun latere leven. Daarnaast leidt een ongezond voedingspatroon mogelijk tot slechtere schoolprestaties.

Een gezonde schoollunch kan kinderen op jonge leeftijd leren om gezond te eten. Kokkerelli doet in opdracht van het programma Jeugd, Voeding & Gezondheid onderzoek naar warme, groenterijke schoollunches met gevalideerde voedingseducatie. Het onderzoek wordt uitgevoerd door Universiteit Maastricht. Drees Peter van den Bosch heeft de taak om ervoor te zorgen dat de kinderen ook echt een warme, groenterijke lunch op school voorgeschoteld krijgen.

Het volledige artikel is te lezen op de website van Brightlands.