10 jaar Brightlands Maastricht Health Campus

De Brightlands Maastricht Health Campus viert deze week haar tienjarig bestaan. De campus huisvest op dit moment 115 bedrijven en instituten waar ruim 11.000 professionals en eveneens ruim 11.000 studenten. Die werken samen aan waardevolle innovaties binnen de gezondheidszorg, geneeskunde en biowetenschappen.

Daarmee ‘doet’ de campus in Maastricht waarvoor zij op 1 april 2013 werd opgericht door de Provincie Limburg, Universiteit Maastricht en Maastricht UMC+: werkgelegenheid creëren in Limburg door het valoriseren (naar de markt brengen) van kennis.

In die tien jaar kreeg Brightlands Maastricht Health Campus op de juiste momenten de wind in de rug. Van de eerste hamburger gemaakt van kweekvlees - een wereldprimeur – tot de verdere ontwikkeling van MRI-topinstituut Scannexus. En van het huisvesten van De Maastricht Studie, de grootschalige studie naar de gezondheid van de Zuid-Limburgse bevolking, tot de komst van twee ambitieuze onderzoeksinstituten, Merln (regeneratieve geneeskunde) en M4i (elektronenmicroscopie en massaspectrometrie).

- De tekst gaat verder onder de foto -

panel 10 jaar BMHC
Nick Bos (College van Bestuur UM) tijdens de lustrumbijeenkomst, samen met gedeputeerde Stephan Satijn and Helen Mertens (Bestuur MUMC+).

Met dat alles blijken de UM en Brightlands Maastricht Health Campus onlosmakelijk met elkaar verbonden. Naast de faculteiten Health, Medicine and Life Sciences en Psychology and Neurosciences, is ook de Faculteit Science and Engineering (FSE) neergestreken op het campusterrein. Deze jongste UM faculteit is een logische en belangrijke toevoeging in een wereld waar medische innovaties steeds vaker hand in hand gaan met engineering en bijvoorbeeld datawetenschappen.

Na tien jaar staat er een stevige basis, die komende decennia kan worden uitgebouwd. Zoals Nick Bos (UM College van Bestuur) het verwoordde tijdens de lustrumbijeenkomst: “Om al dat talent uit binnen- en buitenland aan te trekken en te behouden mag er meer ‘reuring’ komen in het gebied. Met een extra incubator, goede infrastructuur en een aantrekkelijke inrichting. Het moet mogelijk zijn dat we dit niet over nog eens tien jaar, maar al over vijf jaar kunnen realiseren."

Lees een interview met Jan Cobbenhagen, CEO Brightlands Maastricht Health Campus, over het 10 jaar jubileum van de campus in de Brightlands-nieuwsbrief.