“Met onze massa kunnen we het verschil maken”

Tijdens zijn studie Bedrijfskunde aan de Universiteit Maastricht had Alberic Pater geen vastomlijnde carrièreplannen. Het kwartje viel tijdens een studie in het Zuid-Afrikaanse Pretoria. “Daar zag ik de enorme ongelijkheid en milieuvervuiling. Dat was voor mij de trigger om me te richten op duurzaamheid, om met bedrijven echt een positieve impact te maken.” Na verschillende functies bij onder meer de Triodos Bank is hij nu één van de vormgevers van duurzaam en maatschappelijk verantwoord ondernemen bij IKEA.

IKEA duurzaam? Niet de eerste gedachte die opkomt bij de grootste woonwinkel ter wereld. “Nee”, erkent Alberic Pater meteen. “Dat imago heeft het bedrijf niet. Het beeld is nog altijd dat we meubels en spullen verkopen die maar beperkt meegaan en dan op de vuilnishoop belanden. Een vervormd beeld. Los daarvan: IKEA investeert grote bedragen in de transitie naar volledige circulariteit en wil in 2030 alleen nog maar producten verkopen die gemaakt zijn van hernieuwbare of gerecyclede materialen. Ook moet tegen die tijd álle energie die we gebruiken uit hernieuwbare bronnen komen. En dat is geen pr- of marketingpraatje.”

Verduurzaming

De lat ligt hoog. Zijn de ambities haalbaar? “De duurzaamheidsdoelstellingen gelden voor alle winkels. Vrijblijvend zijn de doelstellingen zeker niet. Het doel om volledig circulair te worden is dat evenmin. De inkoop van onze 10.000 verschillende producten wordt centraal aangestuurd vanuit het hoofdkantoor in Zweden. Van de producenten en toeleveranciers wordt geëist dat ze steeds meer werken met duurzame grondstoffen. Zo is 99% van het hout al gerecycled of FSC-gecertificeerd en is sinds 2015 100% van het katoen “Better Cotton” gecertificeerd. Natuurlijk, we zijn er nog lang niet. Het is een fikse uitdaging om bijvoorbeeld een alternatief te vinden voor schuim uit aardolie.”

Alberic Pater

Alberic Pater voor een IKEA reclamebord dat veganistische 'vleesballetjes' promoot

RetourMatras

Maar het kán wel. “Zeker! Mooi voorbeeld. Met Ingka Investments hebben we geïnvesteerd in RetourMatras, een Nederlandse matrasrecycler. Samen met IKEA’s matrassenproducent heeft RetourMatras een procedé ontwikkeld om schuim uit oude matrassen – via chemische recycling – weer terug te brengen naar een grondstof voor nieuw schuim. Daarmee kunnen we binnenkort schuim in banken en matrassen gaan vervangen door gerecyclede materialen."

"Juist zo’n grote onderneming als IKEA kan het verschil maken. De winkels binnen de Ingka Group, de grootste franchisenemer van IKEA, verwelkomen jaarlijks 650 miljoen klanten, de jaaromzet was vorig jaar 42 miljard euro. Met onze massa is elke verbetering substantieel.”

Pilots

Alberic Pater werkt sinds afgelopen voorjaar voor Ingka Investments; daarvoor was hij vijf jaar bij IKEA Nederland als Sustainability Manager en vervolgens Business Development & Transformation Manager. “We zijn gestart met bankbekleding uit gebruikte spijkerbroeken. We hebben een proef gedaan met de verhuur van meubels om de levensduur te maximaliseren. De interne processen bij IKEA waren er nog niet op ingericht, maar ik zie nog steeds mogelijkheden. De jonge generaties zijn niet meer zo gehecht aan bezit. Ze zijn zich meer bewust van de toekomst, meer bezig met klimaatverandering en weten dat er wat moet veranderen. Dat beseft de industrie evenzeer. Met Ingka investments investeren we in recyclebedrijven en helpen hen te professionaliseren en toeleverancier te worden van IKEA. We koppelen verschillende onderdelen van de waardeketen aan elkaar. ”

 

"Ik heb gekozen voor Maastricht om het probleemgestuurde onderwijs. Pas na de studieperiode in Pretoria wist ik dat bedrijven het verschil moeten maken en zich moeten inzetten voor een betere wereld."

Alberic Pater

Pretoria

Alberic Pater wil in zijn werkzame leven de wereld een stukje beter maken, zoals hij dat zelf omschrijft. “Ik was altijd al maatschappelijk betrokken, maar in de opleiding Bedrijfskunde was er toen nog weinig aandacht voor maatschappelijke kwesties. Toch heb ik gekozen voor Maastricht om het probleemgestuurde onderwijs. Pas na de studieperiode in Pretoria wist ik dat bedrijven het verschil moeten maken en zich moeten inzetten voor een betere wereld.”

Na zijn afstuderen plakte Alberic er nog een jaartje Psychologie in Maastricht aan vast. “Die opleiding sloot naadloos aan bij mijn thesis waarin ik onderzocht hoe mensen in organisaties ethische besluiten nemen. Bovendien voelde ik me erg thuis in Maastricht. Zo’n leuke stad, we komen er nog regelmatig een weekendje.”

Triodos

Next step was de bachelor Ontwikkelingsstudies aan de Radboud Universiteit in Nijmegen, gecombineerd met een parttime onderzoeksbaan bij het Center for Sustainability van Nyenrode Universiteit. “Hier kreeg ik het aanbod om te promoveren, maar ik wilde liever meer concreet in de praktijk bezig zijn.”

Vijf jaren consultancy bij Triodos volgden, daarna klopte A.S. Watson Group uit Hong Kong aan, de grootste drogisterijketen ter wereld. “Het moederbedrijf van onder meer Kruidvat en Trekpleister. Aan mij de schone taak om een duurzaamheidsbeleid voor de Benelux tak te ontwikkelen en zorg te dragen voor de uitvoering daarvan. Heel concreet en anders dan het werk voor Triodos waar ik vooral micro-kredietorganisaties in ontwikkelingslanden adviseerde. Nu kreeg ik de kans om honderden winkels energiezuiniger te maken, te sturen richting duurzame inkoop. Makkelijk was het niet. Het was de tijd dat iedereen “iets” wilde met duurzaamheid. Er werd scherp gestuurd op kosten en terugverdientijden. We hebben een solide basis gelegd voor verantwoord ondernemen. Bij mijn afscheid in 2017 werd het eerste MVO-jaarverslag gepresenteerd. Daar ben ik nog trots op.”

Impact

Het jaar dus waarin IKEA de nieuwe werkgever werd van Alberic. “Ik wilde impact maken en dat kon bij dit bedrijf en ook bij Ingka investments nu. Omdat de wil om te verduurzamen er is. Bij IKEA hebben we hebben de thuisbezorging in Amsterdam geëlektrificeerd, uiterlijk in 2025 moet dat voor het hele land gelden. Er liggen nu meer dan 50.000 zonnepanelen op de daken, gevels en parkeerplaatsen van IKEA Nederland.  Zelf ben ik nu meer betrokken bij de weg naar circulariteit. Stukje bij beetje wordt het assortiment groener en duurzamer. Zonder dat de consument het echt merkt. Op dit vlak moet je de keuzes maken vóór de consument, is mijn overtuiging.”

Jos Cortenraad (tekst) Alberic Pater (foto's)

 

"Zelf ben ik nu meer betrokken bij de weg naar circulariteit. Stukje bij beetje wordt het assortiment groener en duurzamer. Zonder dat de consument het echt merkt. Op dit vlak moet je de keuzes maken vóór de consument, is mijn overtuiging. "

Lees ook

  • Met de dit jaar gestarte bachelor Computer Science versterkt de Universiteit Maastricht zijn positie verder als bèta-universiteit. De belangstelling voor de nieuwe opleiding was boven alle verwachting: zo’n 300 studenten uit alle hoeken van de wereld gingen in september aan de slag. “De...

  • De gezondheidszorg wordt geconfronteerd met beperkte middelen. Zonder slimme innovatie komt de kwaliteit van zorg voor alle patiëntengroepen in gevaar. Jessica Storm, alumna van de masteropleiding Healthcare Policy Innovation and Management, deed onderzoek naar de kosteneffectiviteit van...

  • Waren je examens voor jou echt een fluitje van een cent? Was je goed voorbereid en had je genoeg tijd over? Dan zal het werk van Anique de Bruin je leven niet veranderen. Maar voor alle anderen biedt de hoogleraar Self-regulation in Higher Education nuttige inzichten en hulpmiddelen. Samen met een...

Meer nieuws