“Begin tijdens je studie met ondernemen”

Graciëlla van Vliet studeerde Econometrie in Maastricht, gevolgd door een master in Rotterdam. Een welhaast waterdichte garantie voor een topbaan bij een toporganisatie, maar ze koos voor het zelfstandig ondernemerschap. Nu staat ze aan het hoofd van twee succesvolle ondernemingen, Closure en NabestaandenLoket. In 2019 mocht ze zich Rotterdamse Zakenvrouw van het jaar noemen.

Graciëlla van Vliet moet het met enige schroom bekennen: ze komt nog maar zelden in Maastricht. “Veel te weinig. Geen tijd en als ik er ben is het voor een zakelijke bespreking en kort. Onlangs waren we met mijn schoonfamilie voor een weekendje in Maastricht. Ze dachten dat ik wel de beste restaurantjes wist. Ik moest hen teleurstellen. In mijn studietijd had ik helemaal geen geld voor etentjes. Een broodje bij de Hema, dat was het wel. Ik stak veel tijd in mijn studie en was actief voor de promotiecommissie van SBE, het Research Project Maastricht, mijn dispuut Nos Ergo en studentenvereniging Tragos. Dat was mijn wereldje.”

Internationaal

Ze kijkt wel terug op een bijzonder plezierige studietijd. “Zeker, Maastricht is een prettige stad met een internationaal karakter. En met een universiteit die studenten uit de hele wereld trekt. Dat sprak me bijzonder aan toen ik in 2012 een keuze moest maken voor de stad waar ik econometrie zou gaan studeren. Eigenlijk was ik meteen al verkocht tijdens de open dagen en zeker toen ik hoorde dat de bachelor een verplichte module buitenland omvatte. Australië, dáár wilde ik heen. Later is het dat ook geworden; een semester in Adelaide. Daar is ook het zaadje geplant voor het ondernemerschap.”

Jos Cortenraad (tekst), Rafaël Philippen (fotografie)
graciella van vliet

Spontaan

graciella van vliet

Achteraf gezien klopte de redenatie van Chantal en Graciëlla als een bus. De twee bedrijven Closure (abonnementen en verplichtingen opzeggen) en NabestaandenLoket (al die zaken die komen kijken bij de afhandeling van een overlijden) zijn vier jaar na de oprichting kerngezond en bieden inmiddels werk aan 12 medewerkers. Elke dag worden zo’n 80 dossiers verwerkt en er zijn contracten gesloten met tientallen organisaties waaronder uitvaartondernemingen en telecombedrijven. “Maar dat ging niet vanzelf”, erkent Graciëlla van Vliet met gevoel voor understatement. “Spontaan je baan opzeggen was eigenlijk nog het makkelijkst. Voordeel is dat je nog geen hypotheek, kinderen en andere zware verplichtingen hebt, maar echte ervaring, kapitaal om te investeren of een goed netwerk hadden wij niet. Gelukkig kregen we hulp van UtrechtInc, een incubatieprogramma voor startups. Zonder een al te kritische blik, hoopten we dat we alles zelf konden of zouden leren. Sales, platform bouwen, marketing, partners vinden. Zo werkt dat dus niet. Met vallen en opstaan hebben we een team gebouwd, deskundige ondersteuning gezocht en stap voor stap het bedrijf opgebouwd. Eerst Closure, later NabestaandenLoket.”

Analytisch

Een bedrijf opbouwen met Econometrie als achtergrond. Een goede basis? ”Ja, zegt de in Roosendaal opgegroeide Graciëlla, “als econometrist leer je analytisch denken en handelen. Een attitude die onontbeerlijk is voor een ondernemer. Verder zit er toch kennelijk ook wat ondernemersbloed in me. Voor het Research Project Maastricht was ik bijvoorbeeld vier maanden in China om onderzoek te doen voor Nederlandse organisaties. Mijn buitenlandse module voor de bachelor Econometrie was deels gericht op ondernemerschap. En direct na mijn studie heb ik een Foodtruck gerund. Jawel, het ondernemerschap sprak me aan en heeft me niet meer losgelaten. Terugkijkend hadden we zelfs eerder moeten beginnen. Nog tijdens de studie als je (qua tijd) flexibel bent, weinig (financiële) verplichtingen hebt en dus nog wat meer risico kan nemen. Waarom niet naast je studie een business idee proberen van de grond te krijgen, in plaats van een commissie of stage? Wat mij betreft zou daar meer aandacht voor kunnen zijn, bijvoorbeeld door ondernemende studenten bij elkaar te brengen en te supporten vanuit alumni.”

Vleugels

Het succes leverde de jonge onderneemster in 2019 de titel Zakenvrouw van Rotterdam op. “Een eer, zeker, en zo’n award opent deuren en is goed voor het netwerk. Tegelijkertijd blijf ik graag met beide benen op de grond. Alle energie zit in onze twee bedrijven. We willen groeien, onze vleugels over de grenzen uitslaan, nieuwe producten toevoegen. Iets zelf creëren en opbouwen, dat vind ik het mooiste wat er is. Daar kan voor mij geen andere baan tegenop.”

• In de komende maanden deelt de Faculty of Health, Medicine and Life Sciences op Instagram tips over hoe je gezonder kan leven. Niet zomaar een verzameling van tips, wel gebaseerd op lopende onderzoeken binnen onze faculteit. Initiatiefnemers van dit idee zijn Lieve Vonken en Gido Metz, promovendi...

• Het komt niet vaak voor, maar Jiaru Zheng, 2e jaars Bachelorstudente Digital Society, is het gelukt. Haar eerste paper over het popmuziekalbum 3811 van Tan Weiwei, werd meteen een wetenschappelijke publicatie. In dit album breekt de zangeres Tan Weiwei een lans voor de positie van vrouwen in China.

• Met het project ‘About not being an Einstein’, mogelijk gemaakt door een beurs van het Diversity & Inclusivity Office, wil Anke Smeenk binnen de Universiteit Maastricht zorgen voor meer (h)erkenning van hoogbegaafdheid.