Opening Academisch Jaar 2019-2020

Een Nobelprijswinnaar die realiseerde wat Einstein nauwelijks voor mogelijk hield, prijswinnaars die uitblinken in wetenschap en maatschappelijke betrokkenheid, de eerste schreden van de Universiteit Maastricht (UM) op het pad van paleontologisch onderzoek en onderwijs en de ontwikkeling van de Einstein Telescoop. Dat en meer was te zien in het Theater aan het Vrijthof op maandag 2 september, waar de UM haar Opening van het Academisch Jaar vierde.

Ochtendprogramma

Tijdens het ochtendprogramma presenteerden studenten hun ideeën over hoe een breder, diverser publiek bereikt kan worden met wetenschapscommunicatie. Van de negen inzendingen werden drie groepen studenten uitgenodigd om hun plan te presenteren. FLUI-GO, een toolkit die kinderen de wetenschap kan laten ontdekken via Lego-achtige blokken gevuld met vloeistof, won de eerste prijs. Bekijk de opnames van het ochtendprogramma online.

Middagprogramma

De Opening van het Academisch Jaar van de UM stond in het teken van Science+, Engineering for society. Nobelprijswinnaar prof. dr. Barry Barish gaf de keynotelezing, over de detectie van zwaartekrachtgolven. Prof. dr. Stefan Hild, UM-hoogleraar Gravitational Research, ging in op de ambitie om de Einstein Telescoop naar Zuid-Limburg te halen, voor verder onderzoek naar zwaartekrachtgolven. De hoogleraren Leon Claessens en José Joordens, uit het veld van de paleontologie en evolutie, lichtten hun recente komst naar de UM toe. De muziek werd verzorgd door vier alumni en masterstudenten van het Maastrichtse Conservatorium.

Welkomstwoord door voorzitter prof. dr. Martin Paul

Voorzitter van het College van Bestuur Martin Paul heet het publiek welkom in zijn speech over de UM als "Nederlandse universiteit met regionale impact en een Europees bereik, die zich op sociaal-verantwoordelijke wijze toelegt op de behoeften van burger". (Ook beschikbaar in pdf)

Keynote speech Nobelprijswinnaar prof. Barry Barish

Professor Barish sprak over de ontwikkeling van onze kennis over zwaartekracht, van Isaac Newtons ‘Universele Zwaartekracht’ tot Albert Einsteins ‘Relativiteitstheorie’. Hij voerde het publiek mee in de zoektocht naar zwaartekrachtgolven, voor het eerst in beeld gebracht honderd jaar nadat Einstein deze in zijn theorie al voorspelde, en de nieuwe wetenschap die hieruit voortkomt.

Prof. dr. Stefan Hild

Prof. dr. Stefan Hild, hoogleraar Gravitational Research, lichtte de ontwikkeling van de nieuwe Einstein Telescoop toe, die het onderzoek naar zwaartekrachtgolven naar het volgende niveau moet tillen. Zuid-Limburg is in beeld als mogelijke vestigingsplaats voor deze nieuwe onderzoeksfaciliteit. In 2022 volgt het besluit, maar in Maastricht wordt in ieder geval de komende tijd de voorloper ervan gebouwd, de ET Pathfinder.

Prof. dr. José Joordens en prof. dr. Leon Claessens

De hoogleraren Leon Claessens en José Joordens presenteerden hun paleontologisch onderzoek naar onder meer de evolutie van dino’s, dodo’s en de mens. Ze bouwen de komende jaren binnen de Faculty of Sciences and Engineering een onderzoeksgroep op en geven les in het Maastricht Science Programme.

Edmond Hustinx prijs voor de wetenschap

Deze prijs wordt toegekend aan een veelbelovende jonge wetenschapper van de UM en is bedoeld ter ondersteuning van zijn of haar academische ontwikkeling. Dit jaar ging de prijs van € 15.000 naar een collega van de School of Business Economics: Ines Wilms.

UM Studentenprijs 2019

De UM Studentenprijs voor uitzonderlijke maatschappelijk- of cultureel-georiënteerde prestaties werd dit jaar toegekend aan Kyran Kuijpers, Davide Muraro, Gina van Rossum en Nina van Santvoort van UM Pride. UM Pride is een platform voor alle lesbische, homoseksuele, biseksuele, transgender, queer en aanverwante studenten en medewerkers van de UM. Wat het zo bijzonder maakt, is dat de studenten die als buddy fungeren in UM Pride, de mentale gezondheid willen verbeteren van hen die de hulp het meeste nodig hebben: studenten en personeelsleden die worstelen met LGTB+ issues.

Afsluiting en Ode an die Freude

Luister naar de slotwoorden van Martin Paul en de interpretatie van Ode an die Freude van de alumni en studenten van het Conservatorium.