Hoe gaan we dat doen?

Na de zomer naar de campus

Na de zomer kunnen we weer naar de campus. Eindelijk weer leven in de brouwerij, elkaar in het écht zien. Helemáál als vanouds zal het vanaf het begin nog niet kunnen zijn. Corona zal dan immers nog niet volledig verdwenen zijn. Maar de deuren kunnen open, waardoor wij de ruimte krijgen om onderwijs en werk weer op locatie op te pakken. Hier leggen we uit hoe we dat gaan doen, en daar waar we nog geen antwoorden hebben, wat de voortgang is.

Studenten

Onderwijsmodel

De overheid adviseert het onderwijs vanaf augustus in te richten zonder anderhalve meter afstand. In het verlengde hiervan kunnen we met veel genoegen aankondigen dat we bij de start van het nieuwe academisch jaar weer alle studenten op locatie verwachten voor hun onderwijsactiviteiten, zoals onderwijsgroepen, practica, toetsen en adviesgesprekken. Hoe dat er voor jouw opleiding uit zal zien, hoor je zo snel mogelijk van je faculteit.
Dat betekent dus dat er, daar waar dat van toepassing is, een aanwezigheidsplicht zal gelden.

Welke maatregelen gelden na de zomer nog steeds?

Omdat de maximale groepsgrootte in augustus mogelijk nog beperkt is voor binnenruimtes, kan het voorkomen dat je bepaalde onderdelen van je studie nog online zult volgen. Verder zorgen wij in de gebouwen voor extra schoonmaak en ontsmettingspunten voor de handen, en blijven maatregelen zoals mondkapjesplicht, looproutes, zelftesten en thuisblijven bij klachten zólang gelden als het RIVM voorschrijft.

Reisbeperkingen

Nu kan het natuurlijk zo zijn dat je om corona-gerelateerde redenen niet naar Maastricht kúnt komen. Omdat je bijvoorbeeld vanuit het land waar je verblijft nog niet naar Nederland kunt reizen. In dat geval kun je, waar mogelijk, online onderwijs volgen. Onderdelen waarvoor dat niet mogelijk is, zoals practica, moeten dan later worden ingehaald. Zodra de reisbeperkingen worden opgeheven, verwachten we ook jou terug op de campus. Mocht je hierover, of over andere persoonlijke omstandigheden, nu al vragen hebben, dan kun je terecht bij je studieadviseur.

back to campus

Meer informatie?
Lees meer over de huidige maatregelen en andere corona-informatie.

Medewerkers

(Thuis)werken

Ook al onze medewerkers zijn vanaf het nieuwe academisch jaar weer welkom op hun gebruikelijke werklocatie. Het structureel thuiswerken vanuit de coronamaatregelen komt daarmee ten einde. Mocht je na de zomer nog corona-gerelateerde redenen hebben om niet naar de campus te komen, kun je contact opnemen met je leidinggevende of de bedrijfsarts om samen tot een oplossing te komen.

In de komende maanden zullen ook plannen worden gepresenteerd voor hybride vormen van werken (deels thuis, deels op de campus). Zodra er meer duidelijkheid is, laten we je dat weten.

INKOM en facultaire introducties

De INKOM en de facultaire introducties zijn activiteiten met veel deelnemers. Die willen we natuurlijk zo veilig mogelijk organiseren. Voor de facultaire introducties kan dat betekenen dat bepaalde onderdelen, waarbij grote aantallen deelnemers aanwezig moeten zijn, nog steeds online zullen plaatsvinden. Voor de INKOM geldt dat alle activiteiten zodanig worden opgezet dat ze veilig en verantwoord, binnen de regels, op locatie kunnen plaatsvinden. We houden je op de hoogte.

Promoties en andere evenementen

Promoties mogen op dit moment al on campus plaatsvinden met 15 toeschouwers. Ook in het nieuwe academisch jaar mag er op locatie worden gepromoveerd, volgens de dan geldende overheidsmaatregelen. Voor andere evenementen, zoals oraties, afscheidsredes en  onderzoekssymposia, zal steeds worden bekeken wat de mogelijkheden zijn binnen de richtlijnen van het RIVM. We houden je via deze weg op de hoogte.

Tot slot…

… willen we graag benadrukken dat we er alles aan doen om jullie in het nieuwe academisch jaar veilig op de campus te ontvangen. We houden de ontwikkelingen scherp in de gaten in de komende maanden en passen onze plannen waar nodig op gepaste wijze aan.

En onthoud: de maatregelen zoals we die inmiddels allemaal gewend zijn, gelden op dit moment nog steeds. Dus houd 1,5 meter afstand, was je handen veelvuldig, draag een mondkapje, doe de zelftesten, en blijf thuis bij klachten of als je contact hebt gehad met iemand die corona heeft. Ook als je al gevaccineerd bent!