Het Concerns & Complaints Point
De Universiteit Maastricht (de UM) streeft naar een veilige en inclusieve werk- en studieomgeving. Een plek waar iedereen zich gewaardeerd, welkom en veilig voelt. En waar ruimte is voor gezonde feedback en ook kritische gesprekken.
De UM tolereert geen enkele vorm van ongewenst gedrag. Het borgen van sociale veiligheid is een zaak van ons allemaal. Alle studenten, medewerkers en gasten van de UM zijn gezamenlijk verantwoordelijk voor een sociaal veilige leer- en werkomgeving, waarin respectvol met elkaar wordt omgegaan en waar iedereen zijn/haar talenten kan ontplooien.
We bevorderen sociale veiligheid door een goede en stevige inrichting van onze structuren en hulplijnen. Daarnaast is het van cruciaal belang dat we elkaar aanspreken als we zien dat iets niet goed gaat. Sociale veiligheid begint met aandacht en oog hebben voor elkaars professionele en persoonlijke grenzen in de samenwerking met anderen en deze te respecteren van elkaar.
De UM erkent dat je, ondanks deze voorzorgsmaatregelen, toch geconfronteerd kunt worden met ongewenste situaties, zoals ongewenst gedrag, integriteitskwesties of een arbeidsconflict. In dat geval kun je terecht bij het Concerns & Complaints Point (CCP).
Lees hieronder hoe het CCP jou in deze situaties kan ondersteunen.
Het Concerns & Complaints Point
Een centraal punt voor zorgen, vragen, meldingen en klachten die een sociaal veilige werk- en leeromgeving beïnvloeden.
Het CCP bestaat uit de coördinator van het CCP, de ombudsfunctionaris en de vertrouwenspersonen. Zij werken onpartijdig en onafhankelijk, bieden je een luisterend oor, een sparringpartner, en zoeken samen met jou naar een goede weg voor jouw vraag. Als je contact opneemt met de coördinator van het CCP is er altijd een collega beschikbaar die alle informele en formele wegen binnen de UM kent en samen met jou bekijkt bij wie je het beste terecht kunt met je vraag, zorg, melding of klacht. Je mag uiteraard ook alleen even je hart komen luchten. Alle gesprekken zijn vertrouwelijk.
De medewerkers Sociale veiligheid
De coördinator van het CCP, de vertrouwenspersonen en de ombudsfunctionaris zoeken de samenwerking op met andere medewerkers die zich met dit thema bezighouden. Ook kijken zij breder naar UM-beleid, begeleiding en training op het gebied van sociale veiligheid.
De medewerkers van het CCP zijn:
Ben je student?
En ben je op zoek naar hulp?
Lees dan op deze overzichtspagina waar en bij wie je terechtkunt.
Esther Goethart, coördinator van het CCP
esther.goethart@maastrichtuniversity.nl
+31(0)628849965
Kapoenstraat 2, K 2.034
Lees hier meer over de coördinator van het CCP (link naar intranet).

Claire Essers, ombudsfunctionaris voor medewerkers en studenten
claire.essers@maastrichtuniversity.nl
+31(0)640776309
Kapoenstraat 2, K. 2.028
Lees hier wat de ombudsfunctionaris doet.

Katinka Bastin, vertrouwenspersoon en beleidsadviseur sociale veiligheid
k.bastin@maastrichtuniversity.nl
+31(0)646705546
Kapoenstraat 2, K 2.032
Lees hier meer over de vertrouwenspersoon (link naar intranet).

Bob Joormann, vertrouwenspersoon
b.joormann@maastrichtuniversity.nl
+31 (0)6 4292 8314
Lees hier meer over de vertrouwenspersoon (link naar intranet).

Regina Nieboer, vertrouwenspersoon
vertrouwenspersoon@reginanieboer.nl
+31 (0)6 23707026
Lees hier meer over de vertrouwenspersoon (link naar intranet).

Joep Peters, externe vertrouwenspersoon
contact@deeikmediation.nl
+31(0)6-20305159
Meer info: www.deeikmediation.nl

Vormen van ongewenst gedrag
Er zijn verschillende vormen van sociaal onveilige situaties of ongewenst gedrag waar je als medewerker mee in aanraking kunt komen. Enkele voorbeelden hiervan zijn seksuele intimidatie, agressie of geweld, pesten, discriminatie, integriteitskwesties, machtsmisbruik of arbeidsconflicten. Dit zijn voorbeelden, je kunt met je vragen of zorgen in brede zin terecht bij het CCP, dus schroom niet!
Klokkenluidersregeling
Als een medewerker (vermoedens van) illegale of immorele praktijken binnen de UM bekend maakt, noemen we dat klokkenluiden. Het is belangrijk dat iedereen eventuele misstanden binnen de organisatie veilig aan de orde kan stellen. Dat is niet alleen veiliger voor de betrokken medewerker, maar ook in het belang van de organisatie. Als het bevoegd gezag van de arbeidsorganisatie er tijdig van op de hoogte is dat jij eventuele misstanden vermoedt, kunnen we namelijk maatregelen treffen.
Wil je melding maken van illegale of immorele praktijken binnen UM?
Neem dan contact op met het CCP via 06-28849965 of stuur een e-mail naar Esther Goethart. Zij staat je persoonlijk te woord en geeft je advies over je melding.
In de Sectorale Regeling Melden Vermoeden Misstand Nederlandse Universiteiten (Klokkenluidersregeling NU 2025) lees je meer over de procedure.
