Het Concerns & Complaints Point
De Universiteit Maastricht (UM) streeft naar een veilige en inclusieve werk- en studieomgeving. Een plek waar iedereen zich gewaardeerd, welkom en veilig voelt. En waarbij er ruimte is voor gezonde feedback en ook kritische gesprekken.
Het borgen van sociale veiligheid is een zaak van ons allemaal. Alle studenten, medewerkers en gasten van de UM zijn gezamenlijk verantwoordelijk voor een sociaal veilige leer- en werkomgeving, waarin respectvol met elkaar wordt omgegaan en waar iedereen zijn/haar talenten kan ontplooien.
Toch erkent de UM dat je geconfronteerd kunt worden met problemen, zoals ongewenst gedrag, ziekte en familieomstandigheden. Op deze pagina lees je wie jou in deze situaties kan ondersteunen. Belangrijk is dat je weet dat jij de regie in handen hebt. Er wordt niks ondernomen, voordat alle mogelijkheden voor jou op een rijtje zijn gezet. En alleen als jij hier toestemming voor geeft, wordt een hulpverleningstraject of klachtenprocedure opgestart.
Zero tolerance
De UM tolereert geen enkele vorm van ongewenst gedrag.
We bevorderen sociale veiligheid door een goede en stevige inrichting van onze structuren en hulplijnen. Daarnaast is het van cruciaal belang dat we elkaar aanspreken als we zien dat iets niet goed gaat. Sociale veiligheid begint met aandacht en oog hebben voor elkaars professionele en persoonlijke grenzen in de samenwerking met anderen en deze te respecteren van elkaar.
Krijg je toch te maken met een sociaal onveilige situatie, met ongewenst gedrag of andere zaken waardoor het niet mogelijk is om je veilig te voelen op je werk, dan kun je terecht bij het Concerns & Complaints Point (CCP).
Concerns & Complaints Point
Een centraal punt voor zorgen, vragen, meldingen en klachten die een sociaal veilige werk- en leeromgeving beïnvloeden.
Binnen het CCP is het sociale veiligheidsteam samengesteld. Dit team is onpartijdig en onafhankelijk, biedt je een luisterend oor, een sparringpartner, en zoekt samen met jou naar een goede weg voor jouw vraag. Als je contact opneemt met de coördinator van het CCP is er altijd een collega beschikbaar die alle informele en formele wegen binnen de UM kent en samen met jou bekijkt bij wie je het beste terecht kunt met je vraag, zorg, melding of klacht. Je mag uiteraard ook alleen even je hart komen luchten. De gesprekken met de CCP coördinator zijn vertrouwelijk.
Het sociale veiligheidsteam
Het sociale veiligheidsteam zoekt de samenwerking op met andere medewerkers die zich met dit thema bezighouden. Ook kijkt het team breder naar UM-beleid, begeleiding en training op het gebied van sociale veiligheid.
In het eerste jaarverslag rapporteren we als team Sociale Veiligheid over onze activiteiten, de meldingen, zorgen en ervaringen. Ook zijn aanbevelingen aan de organisatie opgenomen die kunnen bijdragen aan het vergroten van de sociale veiligheid binnen UM. Klik hier voor het jaarverslag Sociale Veiligheid.
Hoe je het CCP-team sociale veiligheid kunt bereiken, wat de taken van de teamleden precies inhouden, wie je waarvoor en op welke manier kunt benaderen, lees je op de intranetpagina sociale veiligheid.
Het sociale veiligheidsteam bestaat uit:
Ben je student?
En ben je op zoek naar hulp?
Lees dan op deze overzichtspagina waar en bij wie je terechtkunt.
Esther Goethart, coördinator van het CCP
esther.goethart@maastrichtuniversity.nl
+31(0)628849965
Kapoenstraat 2, K 2.034
Lees hier meer over de coördinator van het CCP (link naar intranet).
Claire Essers, ombudsfunctionaris voor medewerkers en studenten
claire.essers@maastrichtuniversity.nl
+31(0)640776309
Kapoenstraat 2, K. 2.028
Lees hier wat de ombudsfunctionaris doet voor medewerkers
Lees hier wat de ombudsfunctionaris doet voor studenten
Katinka Bastin, vertrouwenspersoon en beleidsadviseur sociale veiligheid
k.bastin@maastrichtuniversity.nl
+31(0)646705546
Kapoenstraat 2, K 2.032
Lees hier meer over de vertrouwenspersoon (link naar intranet).
Bob Joormann, vertrouwenspersoon
b.joormann@maastrichtuniversity.nl
+31 (0)6 4292 8314
Lees hier meer over de vertrouwenspersoon (link naar intranet).
Regina Nieboer, vertrouwenspersoon
vertrouwenspersoon@reginanieboer.nl
+31 (0)6 23707026
Lees hier meer over de vertrouwenspersoon (link naar intranet).
Joep Peters, externe vertrouwenspersoon
contact@deeikmediation.nl
+31(0)6-20305159
Meer info: www.deeikmediation.nl
Vormen van ongewenst gedrag
Er zijn verschillende vormen van sociaal onveilige situaties of ongewenst gedrag waar je als medewerker mee in aanraking kunt komen. Enkele voorbeelden hiervan zijn seksuele intimidatie, agressie of geweld, pesten, discriminatie, integriteitskwesties, machtsmisbruik of arbeidsconflicten. Dit zijn voorbeelden, je kunt met je vragen of zorgen in brede zin terecht bij het CCP, dus schroom niet!
Lees meer informatie over ongewenst gedrag op intranet.
Klokkenluidersregeling
Als een medewerker (vermoedens van) illegale of immorele praktijken binnen de UM bekend maakt, noemen we dat klokkenluiden. Het is belangrijk dat iedereen eventuele misstanden binnen de organisatie veilig aan de orde kan stellen. Dat is niet alleen veiliger voor de betrokken medewerker, maar ook in het belang van de organisatie. Als het bevoegd gezag van de arbeidsorganisatie er tijdig van op de hoogte is dat jij eventuele misstanden vermoedt, kunnen we namelijk maatregelen treffen.
Wil je melding maken van illegale of immorele praktijken binnen UM?
Neem dan contact op met het sociale veiligheidsteam via 06-28849965 of stuur een e-mail naar Esther Goethart. Zij staat je persoonlijk te woord en geeft je advies over je melding.
In de Regeling Melding Misstanden Universiteit Maastricht lees je meer over de procedure.