06 feb
UM Star Lecture in Parijs

Tegemoetkomen aan de behoeften van slachtoffers van terrorisme

In deze lezing bespreekt professor Rianne Letschert de complexe kwestie rond het compenseren van slachtoffers van ernstige internationale misdrijven, zoals terrorisme. Zij diende als een expertgetuige in het ‘Legal Representative for Victims Team’ voor 5 jaar. Dit team is onderdeel van het Speciale Tribunaal voor Libanon, dat werd opgericht voor onderzoek naar de moord op Rafic Hariri in 2005; het tribunaal doet begin 2020 hoogstwaarschijnlijk uitspraak in deze zaak.

Gebaseerd op haar ervaringen bij het tribunaal legt professor Letschert uit hoe de betrokken slachtoffers gerechtigheid ervaarden (lezing in het Engels).

Over de spreker

rianne_letschert

Professor Rianne Letschert studeerde Internationaal Recht aan Tilburg University, de Universiteit van Amsterdam en de University of Montpellier. In maart 2011 werd professor Letschert bij Tilburg University benoemd tot professor van de nieuw opgezette leerstoel Victimologie en Internationaal Recht. Zij ontving in mei 2015 een omvangrijke Vidi-subsidie van de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek, voor haar juridische en empirische onderzoek naar de invloed van internationale tribunalen op samenlevingen en op mensen die worden geconfronteerd met ernstige schendingen van mensenrechten en internationale misdrijven. Sinds 1 september 2016 is professor Letschert Rector Magnificus van de Universiteit Maastricht. In 2019 won zij de titel ‘Topvrouw van het Jaar’.

Deze lezing maakt deel uit van een traditionele serie lezingen voor alumni: de UM Star Lectures. De overige 13 lezingen vinden plaats in 13 verschillende steden, in 5 landen, op dezelfde dag, op hetzelfde tijdstip. Dit evenement wordt georganiseerd om alumni te bereiken en te inspireren, academische inzichten, ervaringen en herinneringen te delen, en om een verbonden UM Alumni Community te creëren.

Opmerking
Tijdens de UM Star Lecture is een fotograaf en/of sociale mediareporter aanwezig. Als je deelneemt aan dit evenement, geef je toestemming om foto’s en video’s in te zetten voor communicatieve doeleinden (website, sociale media, nieuwsbrief e.d.). Indien je hier niet mee akkoord gaat of vragen hebt, e-mail ons dan.

Meer events