Promotie Wendy Nuis
Promotor: Prof. dr. Simon Beausaert
Co-promotor: Prof. dr. Mien Segers
Trefwoorden: Mentoring, reflectie, intzetbaarheid, hoger onderwijs
"Guiding Student Development in Higher Education: The Role of Mentoring for Reflection and Employability Competences"
Vandaag de dag wordt van het hoger onderwijs verwacht dat het afgestudeerden oplevert die klaar zijn voor de arbeidsmarkt, goed inzetbaar zijn en in staat zijn om te functioneren in een snel veranderende samenleving. Tegelijkertijd moet het hoger onderwijs inspelen op de toenemende diversiteit onder studenten, wat betekent dat zij verschillende achtergronden, behoeften en interesses hebben. Om deze uitdagingen aan te pakken, groeit de interesse in competentiegerichte en gepersonaliseerde onderwijsvormen. Dit proefschrift onderzoekt daarom de rol van mentoring als waardevolle pedagogische interventie voor gepersonaliseerd leren en competentieontwikkeling.
Dit proefschrift leidt tot een conceptualisering van mentoring in het hoger onderwijs, waarbij verschillende vormen van mentorondersteuning worden onderscheiden: psychosociale ondersteuning, emotionele ondersteuning, autonomie ondersteuning, en netwerk ondersteuning. Bovendien tonen de empirische resultaten aan dat mentoring bijdraagt aan het ontwikkelen van inzetbaarheidscompetenties bij studenten. Hierin blijkt de rol van reflectie essentieel, omdat het studenten helpt te begrijpen welke competenties ze al bezitten en wat hun toekomstige leerbehoeften zijn.
Klik hier voor de livestream.
Lees ook
-
Promotie Vinzenz Peters
"Economic Resilience to Physical Climate Shocks: The Roles of Financial and Firm Structures"
22 mei -
Promotie Lisi Guan
"Enhancing Sustainable Supply Chains: From Prioritisation to Recovery"
23 mei