28 mrt

Promotie Mw. Stefania Innocenti, MSc.

Promotor: prof.dr. R. Cowan
Co-promotor: dr.ir. E. Nillesen

“On institutional persistence”

Trefwoorden: zelfeffectiviteit, institutionele verandering, institutionele hardnekkigheid

Men is het erover eens dat effectieve sociaaleconomische instituties van belang zijn voor economische ontwikkeling. Toch blijken ineffectieve instituties nogal hardnekkig te zijn. Het doel van dit proefschrift was te onderzoeken of beperkte rationaliteit, leren en zelfbeeld een stimulans of juist een obstakel zijn voor institutionele verandering. We richtten ons op de volgende twee vragen: heeft de cognitieve structuur van actoren invloed op het al dan niet optreden van institutionele verandering en de wijze waarop deze plaatsvindt? En speelt het (on)vermogen van personen om veranderingen uit te voeren een bepalende rol bij de aan- of afwezigheid van institutionele verandering? In dit proefschrift onderzochten we tevens de relatie tussen percepties van zelfeffectiviteit en institutionele inertie op micro-, meso- en macroniveau. We concludeerden dat zelfeffectiviteit bepalend is voor een coherente kijk op meerdere niveaus op hoe institutionele verandering in zijn werk gaat.