Promotie mw. Ilona van de Kolk

Promotor: prof.dr. S. Kremers

Co-promotores: dr. J. Gubbels, dr. S. Gerards

Trefwoorden: interventie, peuterspeelzalen, lichamelijke activiteit, implementatie, impact

"The development, implementation and evaluation of an integrated overweight prevention approach for pre-schoolers: SuperFIT"

Er is een interventie ontwikkeld om gezonde voeding en beweging bij peuters te bevorderen. De ontwikkeling van SuperFIT vond plaats in samenwerking met praktijkpartners en met inbreng van pedagogisch medewerkers en ouders. SuperFIT is erop gericht om de peuteropvang en thuisomgeving meer op een lijn te brengen om zo gezond gedrag te ondersteunen. SuperFIT werd uitgevoerd op 12 peuterspeelzalen in Zuid-Limburg. De effecten op gewicht en beweging werden onderzocht. De impact in de peuteropvangomgeving en het proces van de uitvoering werden ook onderzocht. Op peuteropvangdagen bewogen de kinderen die deelnamen aan SuperFIT meer vergeleken met een controlegroep; dit gold niet zo voor bewegen in het algemeen. Er werden geen verschillen gezien in gewicht. SuperFIT had impact op de peuteropvangomgeving. Er werd meer tijd actief doorgebracht en het gedrag van pedagogisch medewerkers was meer ondersteunend voor gezond gedrag. Er waren veel factoren die de uitvoering beïnvloedden. De lange duur van SuperFIT was belangrijk voor de integratie in de praktijk.