14 apr

Promotie dhr. Sotirios Nedios

Promotores: prof.dr. H.J.G.M. Crijns, prof.dr. G. Hindricks, Univ. Leipzig

Co-promotores: prof.dr. A. Bollman, Univ. Leipzig, dr. J. Heijman

Trefwoorden: boezemfibrilleren, atriale hermodellering, trombo-embolisch risico, ablatie, herhaling, beroerte

"Catheter ablation of atrial fibrillation: the association between atrial anatomy and clinical outcomes"

Boezemfibrilleren (AF) is het meest voorkomende ritmeprobleem dat miljoenen mensen wereldwijd treft. AF wordt in verband gebracht met een 5x hoger risico op een beroerte en vaak met verontrustende symptomen die de kwaliteit van leven aanzienlijk verminderen. Als gevolg van een vergrijzende bevolking wordt verwacht dat AF-patiënten in de komende 30 jaar zullen verdubbelen tot >14 miljoen alleen al in Europa. Het identificeren van surrogaten die de AF-behandeling zouden kunnen verbeteren, is dus erg belangrijk.

Katheterablatie van het linker atrium (LA) kan AF-triggers elimineren en AF-belasting verminderen. Antistolling kan het risico op trombo-embolische voorvallen (TE) verminderen. De relatie tussen de anatomie van LA en relevante AF-uitkomsten is echter nog niet voldoende onderzocht.

Dit proefschrift benadert de rol van anatomie met nieuwe geometrische indices en onderzoekt de rol van LA-aanhangsel (LAA) voor TE's bij patiënten met een klinisch laag risico, de kenmerken van LA-remodellering bij verschillende AF-typen en hun associatie met ablatieresultaten, diastolische disfunctie, plasmamarkers en laagspanningsgebieden als surrogaten van AF-substraat. De resultaten zijn relevant voor toekomstig onderzoek, met name voor op beeldvorming gebaseerde prognostische modellen die het management van AF-patiënten in het tijdperk van computationele precisiegeneeskunde zullen begeleiden.

Klik hier voor de live stream.