26 apr

Promotie Dhr. drs. Dominique G.J. Waterval

Promotores: prof.dr. E.W. Driessen, prof.dr. A.J.J.A. Scherpbier
Co-promotor: dr. J.M. Frambach

Trefwoorden: medische curricula, internationalisering, partnerschappen

"Copy but not paste; an exploration of crossborder medical curriculum partnerships"

Steeds meer universiteiten, ook Nederlandse, bieden hun curricula aan in andere landen. In Engeland bijvoorbeeld studeren meer studenten voor een Brits diploma buiten het Verenigd Koninkrijk dan dat er uitwisselingsstudenten zijn. De kern van deze samenwerking is dat een curriculum, ontwikkeld in een instelling, wordt gekopieerd, aangepast en geïmplementeerd in een andere context met als doel studenten een gelijkwaardige leeromgeving te bieden. Sommige partnerschappen mislukken

Deze dissertatie onderzoekt wat deze samenwerking betekent voor studenten, docenten en het onderwijs. Krijgen studenten inderdaad vergelijkbaar onderwijs? Het verkrijgen van een gelijkwaardige leeromgeving is immers uitdagend o.a. door onvermijdelijke verschillen in resources, doceerstijlen, leerstrategieën van studenten. Een medisch curriculum is extra uitdagend vooral door werkplekleren in de ziekenhuissetting. Dit onderzoek brengt onderwijskundige uitdagingen in kaart, specifiek voor het medische domein. Het resultaat is een leidraad voor hoe partnerschappen kunnen omgaan met het spanningsveld tussen enerzijds standaardisering van het curriculum en anderzijds de wenselijke en onvermijdelijke aanpassingen aan de partnercontext. Hiermee draagt de dissertatie bij aan het debat of deze vorm van internationalisering wenselijk is en hoe partnerschappen kunnen worden georganiseerd.