Promotie Anouk Baghus

Promotor: Prof. dr. Trudy van der Weijden

Co-promotores: Dr. Angelique Timmerman, Dr. Esther Giroldi

Trefwoorden: Samen beslissen, Persoonsgerichte zorg, Onderwijsontwikkeling, Medische vervolgopleiding
 

"Learning shared decision making in postgraduate medical education"

Dit proefschrift geeft waardevolle inzichten in het leren van samen beslissen (SB) tijdens de medische vervolgopleiding. SB wordt gezien als de optimale manier om patiënten te betrekken bij medische beslissingen. De toepassing ervan in de klinische praktijk blijft echter beperkt, en het trainen van zorgprofessionals kan een belangrijke manier zijn om dit probleem aan te pakken.  

Allereerst is vastgesteld wat artsen in opleiding (aios) moeten kunnen om SB toe te kunnen passen in de klinische praktijk. Deze inzichten kunnen helpen bij het formuleren van onderwijsdoelen, het observeren van SB tijdens consulten en het geven van feedback. Vervolgens wees een onderzoek naar het SB-niveau van aios uit dat er verdere verbetering mogelijk is. Daarnaast toonde een analyse van hun onderwijsbehoeften het belang van voortdurende aandacht voor SB tijdens de vervolgopleiding om kennis en vaardigheden te ontwikkelen en deze te oefenen in de praktijk. De bevindingen toonden ook aan dat opleiders parallelle training nodig hebben om het leerproces van aios effectief te ondersteunen.  

Tot slot werd een leerlijn voor SB ontwikkeld, dat leidde tot en werden onderwijskundige ontwerpprincipes die beschrijven hoe leren kan worden opgebouwd en de leerinhoud kan worden vormgegeven. Deze principes kunnen onderwijskundigen helpen bij het ontwikkelen van onderwijs in SB dat is afgestemd op specifieke contexten binnen de opleiding van zorgprofessionals. De leerlijn stimuleerde specifieke leeractiviteiten op de werkplek, en er werden inzichten verkregen in de factoren die van invloed zijn op werkplekleren van SB. 

Klik hier voor de livestream.

Lees ook