14 sep
13:00

Online Promotie dhr. Halefom Yigzaw Nigus

Promotores: Prof.dr.ir. E. Nillesen, Prof.dr. P. Mohnen

Co-promotor: Prof.dr. S. Di Falco

Trefwoorden: markten, maatschappelijk verantwoord gedrag, weerindexverzekering, sociaal kapitaal, investeringsgedrag

"Markets and Human Behavior: Evidence from Artefactual Field Experiments"

In de economische discipline bestaat er nauwelijks een centraal concept als markten. Markten worden geassocieerd met de efficiënte allocatie van schaarse middelen en zijn de fundamentele drijfveren van materieel welzijn. Markten zijn echter niet alleen economische, maar ook sociale instellingen waar mensen elkaar ontmoeten en met elkaar omgaan, en deze interacties op de markt strekken zich vaak uit tot economische en niet-economische (sociale) relaties. De belangrijkste doelstelling van dit proefschrift is dan ook om ons begrip te vergroten van de vraag of en hoe markten vormgeven aan menselijk gedrag. Specifiek onderzoekt dit proefschrift het effect van markten op sociaal verantwoordelijk gedrag, sociaal kapitaal, en investeringsbeslissingen. De bevindingen tonen aan dat markten zowel bedoelde als onbedoelde effecten hebben op menselijk gedrag. Het proefschrift belicht de beleidsopties over hoe markten de gewenste gedragsveranderingen teweeg zouden kunnen brengen.

Klik hier voor de live stream.

Lees ook