29 sep

Online Promotie dhr. Antoine Bernas

Promotor: prof.dr. A.P. Aldenkamp

Co-promotor: dr. ir. S. Zinger, TUE

Trefwoorden: functionele MRI, neuropsychiatrische aandoeningen, hersendynamiek, biomarkers, signaalverwerking, beeldvorming van de hersenen

"Resting-state fMRI neurodynamics in neuropsychiatric disorders"

Neuropsychiatrische stoornissen, als autisme, schizofrenie of epilepsie zijn neurologische aandoeningen die psychiatrische symptomen vertonen. Omdat deze psychische stoornissen zich op de grens van neurologie en psychologie bevinden, zijn ze vaak slecht gedefinieerd en is de behandeling niet altijd succesvol. In dit onderzoek zijn nieuwe modellen ontwikkeld voor het extraheren van hersendynamica (ook wel neurodynamica genoemd) met behulp van functionele magnetische resonantie beeldvorming (fMRI) bij adolescenten met autisme en ouderen met cognitieve achteruitgang als gevolg van epilepsie. De modellen werden ook toegepast om het Mozart-effect te bestuderen (cognitieve- en aandachtversterking door intensief luisteren naar muziek van Mozart). De gebruikte dynamische methoden komen uit onderzoek naar verschillende dynamische systemen, zoals financiële markten, geofysica en de evolutionaire speltheorie. Dit onderzoek toont dat deze nieuwe op beeldvorming gebaseerde hersenanalysetechnieken in combinatie met moderne classificatie (‘machine learning’) algoritmes, autisme nauwkeurig en objectief kan diagnosticeren, en in geval van cognitieve achteruitgang bij veroudering informatieve neurodynamische kenmerken biedt. Deze resultaten zijn veelbelovend voor verdere ontwikkeling van computergestuurde diagnostische instrumenten in het onderzoek naar gerichte behandelingen voor neuropsychiatrische aandoeningen.

Gefinancierd door Maastricht University en Eindhoven University of Technology and Kempenhaeghe Medical Center