24 sep

Inauguratie prof.dr. Jacqueline Strik

benoemd tot hoogleraar 'Geestelijke Gezondheidszorg voor kinderen en jeugdigden met Psychiatrische problemen en Somatische Comorbiditeit'

Titel van de rede: "MIND THE CHILD"

Psychiatrische aandoeningen bij kinderen lopen van 7% in de algemene bevolking op naar 14% in kinderen met een somatische aandoening tot wel 30-45% bij kinderen met levensbedreigende ziekte en breinpathologie. Als een kind een somatische ziekte heeft, is de kans op een psychiatrische stoornissen dus groter. Een bekend voorbeeld hiervan is het ontstaan van delirium bij kinderen die ernstig, kritisch ziek zijn en op de kinder- intensive care liggen.

Mentale stoornissen bij jonge kinderen worden echter vaak niet herkend, en los gezien van daarnaast bestaande lichamelijke klachten en/of stoornissen. Bij kinderen die al op jonge leeftijd psychische klachten ontwikkelen, kan dit echter een blijvende impact hebben gedurende het leven en wel op alle levensdomeinen. Als een kind daarnaast ook nog een lichamelijke ziekte heeft, die tevens een negatieve impact kan hebben op de ontwikkeling en kwaliteit van leven, wordt dat kind dubbel kwetsbaar. Dit maakt dat vroegtijdige herkenning en behandeling van cruciaal belang zijn; multidisciplinaire samenwerking en integratie van kliniek, onderwijs en opleiding, en wetenschap zijn cruciaal in dit proces.

Klik hier voor de live stream.

Online symposium

Voorafgaand aan de oratie van Jacqueline Strik vindt er een online symposium plaats waar wordt ingegaan in op de samenhang tussen psychiatrie en somatiek bij kinderen. Klik hier voor de live stream.

Psychiatrie en somatiek worden vaak gezien als twee verschillende werelden, maar uit de praktijk blijkt dat zij onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn. Om goede diagnostiek en behandeling te realiseren is multidisciplinaire samenwerking van groot belang. Daarnaast is de integratie van kli niek, opleiding en wetenschap belangrijk om nieuwe inzichten te delen en te implementeren.

Tijdschema:
12:00-13:10 Sessie 1: Psychiatrie en somatiek : onlosmakelijk verbonden
13:10-13:30 Pauze
13:30-14:40 Sessie 2: Jonge onderzoekers aan het woord

Deelnemers:

• Prof . Dr. Jacqueline Strik, (kinder en jeugd)psychiater MUMC+ en hoogleraar kinderpsychiatrie en somatische comorbiditeit
  • Dr. Suzanne van Bronswijk, psychiater MUMC+ en ass . prof binnen FPN (moderator)
  • Prof . Dr. Geraline Leusink , lid RvB MUMC+ en hoogleraar Eerstelijnsgeneeskunde voor mensen met een verstandelijke beperking
  • Dr. Dick van Waardenburg, kinderarts/intensivist en hoofd PICU MUMC+
  • Prof. Dr. Frans Feron, emeritus hoogleraar Sociale G eneeskunde, in het bijzonder jeugdgezondheidszorg
  • Prof. Dr. Adriaan Honig, ziekenhuispsychiater en emeritus hoogleraar Ziekenhuispsychiatrie Amsterdam UMC+
  • Dr. Jan Schieveld, senior kinder en jeugdpsychiater MUMC+/Mutsaersstichting