Europa, Europa: op weg naar de verkiezingen van mei 2019

door: in Rechtsgeleerdheid
Europa_europa_boekje_aalt_willem_-_montesquieu_reeks

Verkiezingen zijn het feest van de democratie. Maar valt er tijdens de aankomende Europese verkiezingen eigenlijk nog wel iets te vieren? Dat is de centrale invalsboek van een bundel met essays, analyses en beschouwingen over de stand van de Europese Unie die het Montesquieu Instituut heeft gepubliceerd.

De Europese democratie hapert. Er is op het eerste gezicht geen reden voor een feestje. Niet alleen staat de representatieve democratie in veel landen én in de EU onder druk (Henri de Waele, Haoi-Thu Nguyen, Aalt Willem Heringa, Simon Otjes), ook de (al dan niet) brexit (Prashant Sabharwal), de opkomst van eurosceptische partijen (Hans Vollaard), de omgang met migratie (Tineke Strik), de twijfels bij voortgaande uitbreiding en integratie (Suzanne Poppelaars, Andrea Ott), de eurocrisis (Josje den Ridder, Joop van Holsteyn, Paul Dekker, Paul Dermine) en het gebrek aan legitimiteit en effectiviteit van de instellingen (Mendeltje van Keulen, Anchrit Wille, Jan van der Harst, Anjo Harryvan) zijn niet direct redenen om een stukje taart aan te snijden.

Maar er is geen alternatief, leggen Aalt Willem Heringa (hoogleraar staatsrecht aan de Universiteit van Maastricht) en Jan Schinkelshoek (oud-lid Tweede Kamer, adviseur van het Montesquieu Instituut) in een slotbeschouwing uit.

Conclusie: het idee achter Europese samenwerking is nog altijd actueel. De Europese Unie is toe aan een fikse opknapbeurt. Maar met een beetje goede wil, dito
doorzettingsvermogen en een vleugje optimisme moet het lukken. Laten we daarom op 23 mei toch maar een feestje vieren. Proost!

Europa, Europa: op weg naar de Europese verkiezingen van mei 2019 (eindredactie: Aalt Willem Heringa, Jan Schinkelshoek), Boom juridisch 2019, Den Haag, Montesquieu Reeks, nr 12. Dit is de twaalfde uitgave in de Montesquieu reeks, met beschouwingen van deskundigen op weg naar de Europese verkiezingen van mei 2019.

Meer blogs op Law Blogs Maastricht
Labels:
  • A.W. Heringa

Author and editor of numerous books and articles on Dutch Constitutional law, the European Convention on Human Rights, the European Social Charter, comparative constitutional law, US constitutional law, Human Rights and legal education. Author of blogs on the Montesquieu Institute website.

Meer artikelen van A.W. Heringa