Brexit: democratie als uiting van onvrede over de democratie? De rol van parlement en rechter?

door: in Rechtsgeleerdheid
Brexit_democratie

Het lastige met het Brexit referendum en de gebeurtenissen nadien in het VK is dat het instrument van een referendum in al zijn eenvoud en simplisme in wezen ook ondemocratische gevolgen kan hebben. Inderdaad stemde de meerderheid voor ‘leave’.

Het lastige met het Brexit referendum en de gebeurtenissen nadien in het VK is dat het instrument van een referendum in al zijn eenvoud en simplisme in wezen ook ondemocratische gevolgen kan hebben. Inderdaad stemde de meerderheid voor ‘leave’. Maar is was niet gestemd over wat er dan na een vertrek wel zou moeten komen. En harde Brexit of een zachte, een constructie zoals van Noorwegen of Zwitserland, wel streven naar grootschalige handel met de EU of niet, wel of niet een overgangstermijn, en dergelijke. En dan is er ook nog de vraag hoe het nu zit met de positie van het parlement. Het referendum was uitdrukkelijk consultatief, en heel bewust niet bindend.

De wet die het referendum mogelijk maakte zei niets over de rechtsgevolgen van de uitslag. Dan kan het toch ook niet zo zijn dat er rechtsgevolgen aan worden verbonden en dat verder, zonder besluit van de wetgever, ook en passant wordt beslist over het soort Brexit? Dat lijkt mij weinig passen in een representatieve democratie waarin het parlement de wetgever is en de executieve controleert. En dat vooral in het VK met de doctrine van de supremacy in parliament. En de leave ministers in de huidige regering willen ook al niet dat het parlement een stem krijgt over de Brexit aanvraag en Brexit tactiek. Raar, want daarvoor hebben ze niet echt een mandaat. Niet door het referendum, want dat bepaalde niets over de gevolgen van Brexit en de nieuwe situatie, en niet door het parlement want dat wordt er nu kennelijk vooral buiten gehouden.

En dan stappen burgers naar de rechter. En mag de rechter beslissen naar ik hoop dat de democratie zijn beloop moeten hebben en de regering de verdere zaken moet voorleggen aan het parlement. Iets dergelijks zien we ook regelmatig in Duitsland waar het constitutionele hof het parlement er steeds op wijst dat het zo zijn rechten heeft en deze moet uitoefenen. En zijn rol als controleur van de regering moet spelen. Politici en democratie zijn kennelijk een lastige combinatie. Het verklaart wel dat in allerlei peilingen keer op keer in tal van EU lidstaten en ook in de EU zelf, de burger het meeste vertrouwen heeft in die rechters. Dat zou politici tot bescheidenheid moeten nopen. Hun legitimiteit hangt af van de rechter.

Democratie betekent verder ook dat een parlement zijn bevoegdheden uitoefent en gebruikt. Referendum of geen referendum. Want een referendum is een moment opname over een vraag, en niet over de veelheid van vervolgvragen. Het zou weinig democratisch zijn om met een beroep op een simpele referendumvraag een regering een plethora van vervolgvragen te laten beslissen zonder verdere parlementaire zeggenschap. In zo’n geval leidt een referendum tot een verder samenballing van de macht bij de regering. En of de kiezers dat nu ook al bedoeld hadden….

Kortom, laat parlement en rechter hun werk gewoon doen. Zo zit een rechtstatelijk model nu eenmaal in elkaar. Referendum of geen referendum!

  • A.W. Heringa

    Author and editor of numerous books and articles on Dutch Constitutional law, the European Convention on Human Rights, the European Social Charter, comparative constitutional law, US constitutional law, Human Rights and legal education. Author of blogs on the Montesquieu Institute website.

    Meer artikelen van A.W. Heringa