Dialoogsessie 'Transitie naar een fossielvrije samenleving'

Voor de aanvang van het zomerreces van 2023, publiceerde de UM een verklaring over het aanscherpen van de regels met samenwerkingspartners in de fossiele industrie. Een van de doelen is om niet langer samen te werken met partijen die de transitie naar een fossielvrije, klimaatneutrale samenleving tegenwerken, en tegelijkertijd samenwerking te stimuleren met partijen die werken aan oplossingen. Om dit moment worden er binnen de UM dialogen georganiseerd waarin het gesprek op gang wordt gebracht over onze gezamenlijke rol als instituut en gemeenschap. Hierbij zullen we onze samenwerkingsverbanden en onze eigen activiteiten onder de loep nemen, waarbij rekening wordt gehouden met de drie doelen, zoals die vermeld staan in de verklaring.

Kick-Off Sessie

dialoogsessie fossielvrij

De kick-off sessie van het dialoog 'Transitie naar een fossielvrije samenleving' is gehouden op 11 december, 2023. Deze sessie was interactief van opzet, waarin er zoveel mogelijk input vanuit het publiek werd opgehaald. Het publiek bestond uit een medewerkers en studenten.

De sessie startte met een korte lezing van Cyrus Mody. Hierin vertelde hij over de historische banden die onze maatschappij en wetenschappelijk onderzoek heeft met bedrijven uit de fossiele industrie. Hij zegt: "And these companies have shown, for several decades now, that they will disregard academic freedom and trample academic science when it could possibly imply a lower rate of return."

Via interactief stemmen koos het publiek voor de gespreksonderwerpen:
- Hoe gaan we de samenwerkingen met de fossiele industrie benaderen?
- Hoe kunnen we voorkomen dat academici en de UM worden gebruikt voor Greenwashing van de fossiele industrie?
- Hoe kan de UM verzekeren dat de voorwaarden voor samenwerkingen met de fossiele industrie worden nageleefd?

Tijdens de sessie heeft een tekenaar schetsen gemaakt over de dialoog. Bekijk hieronder in beelden waarover gesproken is.

Schetsen van de kick-off dialoogsessie

Transitie naar een fossielvrije samenleving

Banden met de fossiele industrie

Deze tekening laat zien dat de banden met de fossiele industrie ver teruggaan in de tijd. Als je lezingen geeft of onderzoek doet, weet je niet wat je met deze banden aan moet. Je voelt je gebonden. Er is ook een niveau van gebondenheid als organisatie. En zelfs de mensen die deel uitmaken van de organisatie zijn gebonden. Dus uiteindelijk hangen we er allemaal op verschillende niveaus aan vast.

Ties with Fossil Industry

Samenwerking onder voorwaarden

Als we samenwerken, onder welke voorwaarden doen we dat dan? We hadden het over het geloofwaardige verhaal. Als een partij een geloofwaardig verhaal heeft, kunnen ze dan samen met jou een route volgen naar een duurzame toekomst? Er zijn veel routes te volgen. Kunnen ze zich bij ons aansluiten? Kunnen we ze geloven?
Er is iemand die naar de achterkant van het verhaal kijkt: Wat is de bedoeling van deze bedrijven? Is het om geld te verdienen? Of is het voor het betere doel?

Collaborations with conditions

Hoe gaan we om met greenwashing?

Als je een onderzoeksvoorstel hebt om de wereld echt te redden en er is iemand die een zak met geld van fossiele brandstoffen overhandigt en van plan is om meer geld te verdienen, hoe reageer je daar dan op? En zou je een strategie kunnen bedenken om met deze situaties om te gaan? De ene jongen op de foto is blij, de andere niet zo blij en het meisje zegt 'laten we dat maar niet doen'.

How to deal with greenwashing

Transparantie

Hoe ziet transparantie eruit? De bogen geven de verschillende lagen van transparantie aan: de buitenkant is UM, daarna moeten de faculteiten en departementen en de mensen ook transparant zijn. We hebben het ook gehad over decarboniseren, dekoloniseren en democratiseren.

Transparency

Een open dialoog voeren

De open dialoog die we hadden tijdens de kick-off sessie liet zien dat de urgentie er echt toe doet voor de UM. We willen de dialoog meer openen en ook meer studenten aanwezig laten zijn. Onze academische integriteit is iets heel waardevols en daar willen we allemaal op een veilige plek aan bijdragen. Aan de rechterkant zijn er mensen die naar ons kijken en ons als hun voorbeeld zien.

open dialogue

Vervolgstappen

Op dit moment houden verschillende faculteiten dialoogsessies binnen hun faculteitsgemeenschap.
De School of Business and Economics (SBE) en de Faculty of Science and Engineering (FSE) houden hun sessie op 25 april. Volg de faculteitsberichten om je aan te melden voor deze sessies.

Deze dialogen zullen de basis vormen voor een gedeelde visie op een fossielvrije samenleving. Op basis van alle input uit deze sessies zal de Supervisory Sustainability Board een aanbeveling opstellen voor het College van Bestuur met betrekking tot de voorwaarden voor samenwerking met externe partners.