Eetbuien de baas

Momenteel zijn we niet op zoek naar nieuwe deelnemers. We zijn echter druk bezig met het voorbereiden van de derde en laatste studie binnen het ‘Eetbuien de Baas’-onderzoeksproject, waarin we de nieuwe app gaan testen die we ontwikkeld hebben. Heb je belangstelling om mee te doen? Klik dan op de link in de rechterbovenhoek om (geheel vrijblijvend) je e-mailadres achter te laten. We zullen dan contact met je opnemen zodra we klaar zijn om te starten met de studie!

Click here for English

Eetbuien komen vaak voor en hebben ernstige negatieve gevolgen. Hoewel er goede behandelingen bestaan voor eetbuien, krijgen veel mensen hun eetbuien niet helemaal onder controle. Bovendien valt een groot deel van de mensen bij wie dit in eerste instantie wel lukt, na verloop van tijd terug in hun oude patronen. Om de behandeling van eetbuien te verbeteren onderzoeken we in drie opeenvolgende studies op basis van herhaalde metingen in het dagelijks leven welke factoren een eetbui voorspellen. Hierdoor wordt duidelijk hoe en wanneer we – ook buiten de behandelkamer – het beste kunnen ingrijpen om eetbuien te voorkomen.

In het project vragen we aan mensen met eetbuien om voor en na elk eetmoment, en op willekeurige momenten gedurende de dag, via een app op hun telefoon vragen te beantwoorden over eten, gedachtes, emoties en de context waarin deze plaatsvinden. In sommige studies dragen deelnemers daarnaast ook een smartwatch die continu informatie verzamelt over o.a. hun activiteitenniveau, hartslag en slaappatroon. Op deze manier worden de centrale voorspellers van eetbuien in kaart gebracht. Deze informatie wordt vervolgens gebruikt om een gepersonaliseerde zelflerende e-coach te ontwikkelen (eveneens aangeboden via een app) die eetbuien kan voorspellen en ondersteuning kan bieden op het moment dat mensen op het punt staan de controle over het eten te verliezen. Het uiteindelijke doel is om deze interventie te testen als aanvulling op het reguliere behandelaanbod voor eetbuien en zo een brug te slaan tussen de behandelkamer en het dagelijks leven.

Lopende studie

De eerste deelstudie binnen het project, die in juni 2020 werd afgerond, richtte zich met name op het in kaart brengen van de gedachten die mensen hebben voorafgaand aan een eetbui. Momenteel zijn we bezig met de tweede studie, waarin we onze blik verbreden en ook kijken naar andere mogelijke voorspellers van eetbuien, zoals omgeving en gedrag. Voor deze studie zijn we nog op zoek naar deelnemers. Meer specifiek zoeken we volwassenen (m/v; 18-65 jaar; met/zonder eetstoornis; BMI>18.5) die met enige regelmaat (minstens 1 keer per week) eetbuien hebben. Er is sprake van een eetbui wanneer je in korte tijd een grotere hoeveelheid voedsel eet dan je op basis van de omstandigheden zou verwachten en daarbij het gevoel hebt de controle en zelfbeheersing over het eten kwijt te zijn.

Wat vragen we aan deelnemers?

Als je meedoet aan deze studie, vragen we je om twee weken lang vóór en na elk eetmoment via een app op je smartphone vragen te beantwoorden over eten, gedachtes, emoties en de context waarin deze plaatsvinden. Het gaat echt om bijhouden van wat er gebeurt. Je hoeft (nog) niets te veranderen. Daarnaast zul je een door ons verstrekte smartwatch dragen die voortdurend informatie verzamelt over o.a. je activiteitenniveau, hartslag en slaappatroon.

Om mee te doen hoef je niet naar de universiteit te komen. Je ontvangt een digitale handleiding met gedetailleerde instructies over de installatie en het gebruik van de app en smartwatch. Er vindt ook een oefendag plaats. Alle gegevens worden geanonimiseerd en vertrouwelijk verwerkt en opgeslagen. Voor je deelname ontvang je een kleine vergoeding (VVV-bon t.w.v. €25.00). Als je student bent aan de Faculteit der Psychologie en Neurowetenschappen (UM) kun je ook kiezen voor 3 proefpersoonpunten.

Onderaan deze pagina vind je de volledige informatiebrief van het onderzoek.

(Hoe) kan ik meedoen?

Om te kijken of je mee kunt doen aan de studie, dien je allereerst een korte online screeningsvragenlijst in te vullen. Als je op de link klikt krijg je eerst wat meer informatie over wat deelname precies inhoudt. Neem je tijd om deze informatie goed door te lezen. Alle gegevens die tijdens de screening worden verzameld worden strikt vertrouwelijk behandeld en gecodeerd verwerkt. Dat wil zeggen dat er achteraf geen persoonlijke gegevens te achterhalen zijn. Beveiliging van de verzameling van gegevens via het internet is gewaarborgd.

Helaas kan niet iedereen deelnemen. Je kunt NIET meedoen wanneer je:

• Niet woont en/of studeert in Nederland of België

• Geen eigen smartphone hebt
  • Body Mass Index (BMI) lager is dan 18.5
  • Zwanger bent
  • Uitsluitend eetbuien hebt nadat je drugs hebt gebruikt

Ook sommige psychische problemen sluiten deelname uit (hiervoor verwijzen we naar de vragenlijst).

Na het invullen van de screeningsvragenlijst weet je meteen of je mogelijk tot de doelgroep van het onderzoek behoort. Wanneer dit het geval is, zul je worden uitgenodigd voor een telefonisch interview waarin verdere geschiktheid voor het onderzoek wordt bepaald.