Abdoul Yerbanga, BA European Studies

De reden waarom ik voor European Studies heb gekozen is vrij eenvoudig: ik had nog totaal geen zicht op wat ik later wilde gaan doen. Aangezien European Studies een brede en multidisciplinaire opleiding is, was het voor mij toen perfect. Echter heb ik onlangs besloten dat ik een carriere bij de recherche wil, bij de politie. European Studies heeft er helaas dan wel niet veel mee te maken, maar het heeft me toch enorm geholpen in mijn carriere.

Het programma European Studies bij FASoS is een brede studie. Voor iemand zoals ik die nog geen concreet beeld heeft op zijn toekomstige carriere, kan ik zeggen dat het multidisciplinaire aspect heel goed van pas kwam. Door de vele verschillende vakken die we volgen gedurende de bachelor opleiding, kon ik beter onderscheid maken tussen wat ik leuk vond en wat niet.

Verder is het probleem-gestuurd onderwijs iets dat Maastricht University echt uniek maakt. Het feit dat wij (de studenten) zelf aan de slag gaan om lesstof te leren, geeft ons de kans om allerlei skills erbij te leren. Wij leren bijvoorbeeld heel snel hoe we zelfstandig en georganiseerd een onderzoek moeten starten, hoe we onze bevindingen kunnen presenteren, hoe we kritisch moeten nadenken en hoe we onze ideeen delen met mede-studenten in kleine teams (zo leren we ook om te werken in groepjes waarin je rekening moet houden met verschillende standpunten). Kortom, deze studie heeft op indirecte wijze enorm veel bijgedragen aan mijn carriere.

Abdoul Yerbanga
September 2020