Do your part, be cyber smart

Cybersecurity

Cybercriminelen bedreigen tegenwoordig voortdurend de IT-infrastructuur en (persoons)gegevens. De Universiteit Maastricht was in 2019 al slachtoffer van cybercrime en deze wereldwijde dreiging zal de UM nu en in de toekomst blijven treffen. Op centraal niveau heeft de UM maatregelen genomen om deze criminele activiteiten te voorkomen, op te sporen en te bestrijden. Dit is een proces dat altijd doorgaat, 24 uur per dag, zeven dagen per week. 

Cybersecurity gaat echter niet alleen over technologie. Cybersecurity gaat over hoe wij mensen omgaan met technologie en data. Het is belangrijk om op de hoogte te zijn van Cyberdreigingen en veilig gebruik te maken van alle digitale faciliteiten. Zeker in een tijd waarin de meesten van ons in een hybride omgeving werken, op het werk, vanuit huis en zelfs onderweg. Bewustwording is ook een voortdurend proces. 

Lees meer:
  Hoe kan ik veilig werken?
  Wat kan ik nog meer doen?
  Vragen? 
  Meer informatie

Zo bescherm je jouw data tegen cyberaanvallen

Neem even de tijd om deze korte animatie te bekijken. Of lees het Informatiebeveiligingsbeleid   van de UM om inzicht te krijgen in de beleidsuitgangspunten achter Cybersecurity en de verschillende rollen en verantwoordelijkheden die nodig zijn om deze belangrijke taak samen uit te voeren. 

Hoe kan ik veilig werken?

 Allereerst: lees de Acceptable Use Policy (AUP) en laat je informeren over specifieke richtlijnen binnen je Faculteit of servicecentrum. Maak dan bij voorkeur gebruik van de centraal beheerde ICT-voorzieningen van de UM (door ICTS of door je beheerseenheid).
 

Wat kan ik nog meer doen?

 Beveiliging moet worden opgenomen in je dagelijkse activiteiten, dus het moet "altijd aan" zijn. Lees onze Do's en Don'ts pagina met tips en instructies.
En nu je toch bezig bent: bezoek onze privacypagina voor belangrijke informatie over je eigen persoonsgegevens, maar ook over persoonsgegevens die je binnen je functie bij de UM moet verwerken.

Vragen?

 Naast deze algemene informatie is het belangrijk om te weten waar je eventueel hulp kunt vinden.
Je kunt altijd contact opnemen met de ICTS-servicedesk of hun selfservice-pagina bezoeken voor meer informatie, maar meestal kunt je specifieke hulp of advies vragen aan je lokale ondersteuningsteam of de Informatiemanager (IM) bij je beheerseenheid.